علّت نامگذارى امام زمان علیه السلام به قائم
ابو حمزه ثمالى نقل مى كند: از امام باقر علیه السلام پرسيدم: يابن رسول اللّه! مگر شما ائمه، همه «قائم» نيستيد؟ فرمود: بلى. عرض كردم: پس چرا فقط امام زمان علیه السلام را «قائم» ناميده اند؟ فرمود: چون جدّم امام حسين علیه السلام شهيد گرديد،… بیشتر »
نظر دهید »
الهیات خون خدا در برابر الهیات مرگ خدا
خون خدا در عرفان اسلامی تقریری از بیان استاد یداله یزدانپناه قسمت آخر: نتیجهگیری (الهیات خون خدا در برابر الهیات مرگ خدا) در نخستین نگاه، تأمل در معنای «ثارالله» و تفسیر عرفانی از آن، تلاشی صرفا تئوریک به نظر میآید، لیکن، در نگاهی دیگر، سخن از نحوۀ… بیشتر »
بُعد رثاء و عزاء در «ثارالله»
خون خدا در عرفان اسلامی تقریری از بیان استاد یداله یزدانپناه قسمت هشتم: بُعد رثاء و عزاء در «ثارالله» اصولا خون به ویژه آنجایی که به ناحق ریخته شود و بخصوص آنجایی که این خون متعلق به فردی نجیب و عزیز باشد، خود موجب غم و اندوه میشود. این غم و اندوه… بیشتر »
مرگ در راه عزت...
قالَ الْحُسَيْنُ عليه السلام: لَيْسَ شَأْنى شَأنُ مَنْ يَخافُ الْمَوْتَ، ما أَهْوَنَ الْمَوْتِ عَلى سَبيلِ نَيْلِ الْعِزِّ وَاِحْياءِ الْحَقِّ، لَيْسَ الْمَوْتُ في سَبيلِ الْعِزِّ اِلاّ حَياةً خالِدَةً وَلَيْسَتِ الْحَياةُ مَعَ الذُّلِّ اِلاَّالْمَوْتَ… بیشتر »
ابعاد اجتماعی و حماسی ثار الله
خون خدا در عرفان اسلامی تقریری از بیان استاد یداله یزدانپناه قسمت هفتم: خون خدا آنگاه که بر زمین ریخت، به موجب ابعاد حماسی و شورآفرینش، حماسهساز میشود و در قیامهای سیاسی و اجتماعی اثر میگذارد که نمونههای این حماسه را می توان در قیامهای بعد… بیشتر »
بُعد اجتماعی و حماسی در «ثارالله»
خون خدا در عرفان اسلامی تقریری از بیان استاد یداله یزدانپناه قسمت ششم مولفۀ مهم دیگری که در «ثارالله» وجود دارد، نوعی از اقدام، حرکت، و شور در «ثار» است. ثارالله، علاوه بر اینکه متضمن حقیقت معنوی و وجودی سید الشهداء علیهالسلام است، بیانگر مرتبۀ… بیشتر »
خون خدا در عرفان اسلامی
(تقریری از بیان استاد یداله یزدانپناه) «قسمت پنجم» حقیقی بودن ثارالله و اینکه خون حقیقتا منتسب به خدا باشد، آثار و احکامی دارد از جمله اینکه: الف) خداوند از این خون حمایت می کند و نمیگذارد خون منتسب به خودش پایمال گردد؛ ب) همان طور که… بیشتر »
خون خدا در عرفان اسلامی
(تقریری از بیان استاد یداله یزدانپناه) «قسمت چهارم» در مقام قرب نوافل و بعد در قرب فرائض و مقام جمع قربین، اساسا صفات ذم و نقصی در ناحیۀ فرد مقرَّب باقی نمیماند که خداوند آن را قبول بکند. آنچه در حقیقت رخ میدهد صعود و تعالی فرد مقرَّب است که در… بیشتر »
خون خدا در عرفان اسلامی
«قسمت سوم» (تقریری از بیان استاد یداله یزدانپناه) در قرب نوافل و فرائض، بالله بودن (در ظاهر و باطن) شامل همۀ جهات فرد سالک (جنبههای کمال و ضعف فرد سالک) میشود به گونهای که حتی غضب انسان نیز به غضب خدا بدل می گردد. نمونه این تبدل را می توان در… بیشتر »
بُعدِ معنوی و وجودی «ثارالله»
خون خدا در عرفان اسلامی (تقریری از بیان استاد یداله یزدانپناه) «قسمت دوم» رمز پاسخ به پرسش از «ثارالله» و حقیقی و یا تشرّفی بودن آن را باید در بحث «فنا» و مسئله «قرب نوافل و قرب فرائض» در عرفان جستجو کرد. آنچه در عرفان اسلامی به شکل یک اصل و… بیشتر »
«خون خدا» در عرفان اسلامی
(تقریری از بیان استاد یداله یزدانپناه) قسمت اول در میان دماء مقدس شهداء، خونهایی که از انبیاء و ائمه معصومین علیهمالسلام بر زمین ریخته، جایگاه معنوی و وجودیِ متفاوتی از خون دیگر شهدا در تاریخ داشته است، و درمیان خون انبیا و اولیاء نیز، خون شهید… بیشتر »