نقش واسطه در رسیدن به هدف
#حکمت-60
و قال علیه السلام: الشفیع جناح الطالب؛ خواهش کننده برای درخواست کننده(مانند) بال است.
امیر المومنین علیه السلام میانجی گر و شفاعت کننده را به بال های یک پرنده تشبیه نموده است؛ همچنان که بال پرنده، او را در رسیدن به مقصد یاری می کند، واسطه و میانجی توانا نیز ناتوان را برای رسیدن به خواسته و حقش یاری می کند.
نکاتی از این حکمت:
1- اسلام توصیه فراوانی به واسطه گری در کار خیر دارد، مهم ترین مواردی که در روایات به آن اشاره شده است عبارتند از:
وساطت در ازدواج، وساطت برای نجات جان بی گناه، وساطت در مسائل مالی(هزینه کردن ابرو برای بدهکار)
2- شفاعت طلبیدن دیگران در امور خیری چون: ازدواج، جلوگیری از قتل ناحق،نجات جان بی گناه و کمک به نیازمندان درست است، اما اگر کسی بخواهد با واسطه قرار دادن دیگران، به اهداف نادرست و ناپاک خویش دست یابد، وساطت و شفاعت جایز نخواهد بود.
3- نیاز آدمی به شفاعت و واسطه شدن دیگران در روز قیامت، از هر زمان دیگر ضروری تر است؛ زیرا مشکلات و سختی های آن روز قابل مقایسه با مشکلات و سختی های دنیا نیست.
4- از قرآن و روایات استفاده می شود که شفاعت در روز قیامت وجود دارد اما فقط عده خاصی می توانند شفاعت کنند یا از شفاعت شفیعان بهره مند گردند. در واقع هم شفاعت کننده و هم شفاعت شونده باید صلاحیت شفاعت نزد خداوند را داشته باشد.
آموزه ای از این حکمت:
گاهی اوقات دستیابی به هدف، از عهده و توان ما خارج است و باید از توانمندی دیگران بهره بگیریم. همچنان که پرندگان برای پرواز و بالا رفتن به بال نیاز دارند، ما نیز برای رسیدن به برخی از اهداف و مقاصد خود، چه در امور دنیایی و چه برای رشد تکامل معنوی، نیازمند واسطه گران و یاورانی توانمند هستیم و چه یاوران و شفیعانی بهتر از رسول خدا و خاندان پاکش سراغ داریم؟!
شرح نامه ی پنجاه نهج البلاغه
#حضرت_علامه_جوادی_آملی حفظه الله تعالی:
وَ أَنْ يَزِيدَهُ مَا قَسَمَ اللَّهُ لَهُ مِنْ نِعَمِهِ دُنُوّاً مِنْ عِبَادِهِ.
یکی از #حقوق_مردم_بر_والی این است ، وقتی نعمتی خدا به او داد باعث بشود که او متواضع تر ، مردمی تر ، ارتباطش با دیگران بیشتر بشود ،
وَ عَطْفاً عَلَى إِخْوَانِهِ
#عطوف باشد ، #مهربان باشد ، نسبت به دیگران ، توجه بیشتر داشته باشد .
این اصل کلی بود که حضرت در صدر نامه این دو جمله را فرمودند.
خود این نامه اگر به تمام نهج البلاغه مراجعه فرمایید می بینید که به استثناء دو ، سه جمله همه نامه همین مقدار است .
فرمود به اینکه :
أَلَا وَ إِنَّ لَكُمْ عِنْدِي أَنْ لَا أَحْتَجِزَ
#حاجز یعنی مانع ،یعنی من هیچ چیزی را از شما منع نمی کنم ، بین شما و جریان مملکت ، حاجز و مانع نمی شوم ” إِلَّا فِي حَرْبٍ ” مگر در #مسائل_جنگ_و_صلح_و_نظامی ،اینطور نیست که همه ی تصمیم ها را که #فرمانده_کل_قوا می گیرد باید زیر دستانش بداند ، فرمود این نیست ، #قانون_اسلام این نیست ، برای اینکه اگر شما بدانید ممکن است دیگران هم بدانند و بیگانه و دشمن بفهمد.
پیاده شده از فایل صوتی
شرح نامه ی پنجاه نهج البلاغه
#حضرت_علامه_جوادی_آملی حفظه الله تعالی:
شرح نامه ی پنجاه نهج البلاغه:
(50) (و من كتاب له ( عليه السلام )) (إلى أمرائه على الجيوش):
مِنْ عَبْدِ اللَّهِ عَلِيِّ ابْنِ أَبِي طَالِبٍ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ إِلَى أَصْحَابِ الْمَسَالِحِ
أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ حَقّاً عَلَى الْوَالِي أَنْ لَا يُغَيِّرَهُ عَلَى رَعِيَّتِهِ فَضْلٌ نَالَهُ وَ لَا طَوْلٌ خُصَّ بِهِ …
به آنهایی که #مرزدار هستند، #سلاحهای_نظامی همراهند به آنها این دستور را داد، فرمود من یک حقی دارم شما یک حقی دارید ، من یک وظیفه ای دارم شما یک وظیفه ای دارید ،آن مسائل اخلاقی بین ما مشترک است و من اگر به وظیفه ام عمل کردم شما هم باید به وظیفه خودتان عمل بکنید ، من هیچ چیز را از شما پنهان نمی کنم شما هم چنین ،
لکن باید بدانید بعضی از امور، امور رسمی و محرمانه #نظام است ، نباید توقع داشته باشید آن اسرار رسمی و محرمانه مرزها را ، بیگانه ها را ، #جنگ و #صلح را ما علنی با شما در میان بگذاریم ، زیرا تنها شما که نیستید ، ممکن است زیر مجموعه شما آن را به دیگران منتقل کند ، به استثناء #اسناد_نظامی و محرمانه ، بقیه ما کارها را با شما در میان می گذاریم .
______________________
#حکمت- دوم
مضرات حرص، فاش نمودن راز، فرمانروایی زبان:
#حکمت- دوم
ازری بِنَفسِهِ مَنِ استَشعَرَ الطَّمَعَ وَ رَضِیَ بِالذُّلِّ مَن کَشَفَ عَن ضُرِّهِ وَ هانَت عَلَیهِ نَفسُهُ مَن اَمَّرَ عَلَیها لِسانَهُ:
کسی که حرص را شعار خود قرار دهد خود را خوار کرده است و کسی که راز گرفتاری خود را فاش سازد تن به ذلت داده است و آنکه زبان خویش را بر خود فرمانروا سازد مقام و منزلتش از بین خواهد رفت.
سه نکته در بیان امام علیه السلام است که آثار آنها نیز بیان شده حرص خواری میآورد پنهان نکردن راز ذلت را همراه دارد فرمانروایی زبان بر انسان باعث نابودی مقام و منزلت انسان میشود. اما دوباره حرص باید عرض کنم که طبق وعده الهی و صراحت قرآن شریف هر انسانی از ابتدای زندگی و تولد روزی معینی دارد بنابراین حرص و طمع هیچ تغییری در زندگی ایجاد نمی کند.
حریص جز آنکه فکر و اندیشه خود را مشوش و دل را غصه دار کند فایده ای نصیبش نخواهد شد.
امام صادق علیه السلام فرمود:
اَغنَی الغِنی مَن لَم یَکُن لِلحِرصِ اسِیراً [۲]
ثروتمندترین اشخاص کسی است که اسیر حرص نباشد.
پدر بزرگوارش امام باقر علیه السلام میفرمود: مثل حریص بر دنیا همانند کرم ابریشم است که هر چه بر اطراف خودمی تند راه بیرون آمدن خویش را دشوارتر مینماید تا به جایی میرسد که از اندوه گرفتار شدن در آن میان جان میدهد. [۱]
—————
[۲]: کافی ج۲ ص۳۱۶
[۱]: کافی ج۲ ص۳۱۶
پرسش وپاسخ #حکمت 1
پرسش وپاسخ #حکمت13⃣
? #وظیفه_ما در فتنه ها
?اما این که حضرت در حکمت اول نهج البلاغه میفرمایند: كُنْ فِي الْفِتْنَهِ كَابْنِ اللَّبُونِ لاَ ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لاَ ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ”
در واقع نکته اولش این است که وقتی در جامعه فتنه ای رخ میدهد و #حق_و_باطل را مشتبه می شود .باید در رفتار و گفتار چنان موضع گیری کنیم که اهل باطل ، #فتنه_گرها و فتنه انگیزها هرگز نتوانند حتی به قدر سرسوزنی از امکانات ، حضورما علیه جبهه حق سوءاستفاده کنند. یعنی خود را چنان بابصیرت و هوشیاری آماده کنیم که جای هیچ نوع بهره برداری از ما به نفع جبهه باطل و به ضرر جبهه حق نباشد.
? #راه_نجات از فتنه ها
حضرت در #خطبه5 راه نجات از فتنه را اینگونه بیان می فرمایند:”
اي مردم، امواج #فتنه_ها را
با كشتي هاي نجات درهم بشكنيد،و
از راه اختلاف و پراكندگي بپرهيزيد، و
تاج هاي فخر و برتري جويي را بر زمين نهيد،
رستگار شد آن كس كه با ياران به پاخاست، يا كناره گيري نمود و مردم را آسوده گذاشت.
وما میدانیم کشتی های نجات چه کسانی هستند ، #اهل_بیت_حضرت_رسول_علیهم_السلام که در حدیث آمده …