ويژگي عدد چهل درباره امام حسين (عليهالسلام)
اربعين و عدد چهل خصوصيتي دارد كه ديگر ارقام آن را ندارد. غالب انبياي الهي در سنّ چهل سالگي به رسالت مبعوث شدند و ملاقات خصوصي حضرت موسي (عليهالسلام) و ذات اقدس الهي چهل شب بود و در نماز شب سفارش شده است كه چهل مؤمن را دعا كنيد و همسايگان را تا چهل خانه گرامي بداريد. اينها نشان ميدهد كه عدد چهل از برجستگي خاص برخوردار است.
در روايات اسلامي چنين آمده است: زميني كه روي آن انبيا و اولياي الهي و بندگان مؤمن، خدا را عبادت كردهاند، چهل روز در مرگ آنان ميگريد، ولي در شهادت امام حسين (عليهالسلام) آسمان و زمين، چهل روز خون گريه كردند. البته اشك يا خون را در اينگونه از روايات نبايد بر اشك يا خون ظاهري حمل كرد؛ چنانكه نبايد آن را انكار كرد.
توضيح آن كه در سيّارات آسماني بارها انفجارهايي رخ ميدهد كه با چشم عادي هرگز ديده نميشود؛ ولي متخصصان با استمداد از علم نجوم و از رصدخانه به تماشاي اين انفجارها مينشينند. همانگونه كه مردم عادي نبايد خبر وقوع اين انفجار را به صِرف نديدن آن با چشم ظاهري انكار كنند، خونْگريه كردن آسمان و زمين را نيز نبايد انكار كنند؛ زيرا اين موارد نيز جزو علومي نيست كه بشر عادي آن را نظاره كند، حتي از رصدخانه نيز ديده نميشود.
اساساً امر ملكوتي را هرگز نميتوان با ابزار مُلكي ادراك كرد. مثلا ً با دقيقترين و پيشرفتهترين فنّ رصد سپهر نميتوان مشهودات رؤياي صادق انسان نائم را رصد نمود. اگر يوسف عصر در ساحت رؤيا مشاهده كند كه يازده ستاره به همراهي ماه و آفتاب براي وي سجده كردند، هرگز چنين صحنهاي را نميشود با هيچ رصدخانهاي تصديق يا تكذيب نمود. غرض آنكه معناي اشك ريزي يا خونباري ملكوتي نه مورد تصديق فنّ تجربي است و نه در قلمرو تكذيب آن قرار ميگيرد و هيچگاه استبعاد به جاي استحاله نمينشيند. كسي كه صاحب بَصَر نيست تا ببيند، لا اقل بايد صاحب نظر باشد كه گوش شنوا به نداي صاحبْ بصران داشته باشد.
براي تحقيق اين موارد، علم مخصوص لازم است كه اصطلاح و متخصصان ويژه خود را دارد كه اهل ولايت و علماي بزرگ دينياند. آنان اينگونه از احاديث را با جان پذيرفتند و فهميدند كه آسمان و زمين خونْگريه ميكنند. از امام زمان (عليهالسلام) نيز نقل شده است كه به امام حسين (عليهالسلام) عرض ميكنند: اگر اشك چشم تمام شود، برايت خون ميگريم؛ «و لأبكينّ عليك بدل الدموع دماً»
گفتني است: گراميداشت ياد متوفا پس از مرگ او در همه ملل و اديان رسميت دارد و بعضي با گذشت يك ماه و بسياري نيز پس از چهل روز از متوفاي خود تجليل ميكنند. در ميان مسلمانان، به ويژه شيعيان، پس از شهادت امامان معصوم (عليهمالسلام) در نخستين اربعين آنان مراسم گراميداشت انجام ميشده است؛ ولي شهادت امام حسين (عليهالسلام) اين ويژگي را دارد كه روز اربعين حسيني هر ساله تا قيامت ادامه خواهد داشت.