آفات انتخاب نادرست
آفات عدمحضور و انتخاب نادرست
انجامندادن هر تکلیف شرعی برای مسلمین، علاوه بر آنکه عذاب الهی را درپیدارد، آثار وضعی آن در این دنیا گریبان گیر آنها شده و آفاتی را برای زندگی دنیایی ایجاد خواهد کرد. بدیهی است، چنانچه آن تکلیف شرعیِ تعطیل شده ازسوی مردم، مربوط به سرنوشت عمومی و ارکان اساسی جوامع بشری باشد، دامنه آسیبهای مزبور عمومیت بیشتری پیدا کرده و دود آن به چشم همگان خواهد رفت.
نهجالبلاغه امیر المومنین امام علی(علیه السّلام) مهمترین سند دینی است که بسیاری از اصول و ضوابط و نیز آسیبهای اجتماعی و سیاسی جوامع انسانی را گوشزد نموده و رهنمودهای فراوانی در این باب برای جهانیان بهویژه مسلمانان بهارمغان نهاده است.
در دورانی که زمام امور در بخشهایی از سرزمینهای اسلامی به دست فرمانروایانی نالایق و دنیاطلب همانند معاویه و… افتاده بود، امام علی(علیه السّلام) بهترین کارگزار سیاسی خویش (مالک اشتر) را بههمراه دستورالعملی ارزشمند و جامع بهسوی مصر فرستاد و در بخشی از آن منشور حکومتی و سیاسی، بهخوبی دغدغه خود را از مفاسد حاکمیت غیرصالحان (معاویه و…) اینگونه ابراز داشته است:
…از آن تأسف میخورم که امور مردم بهدست نادانان و گناهکاران بیفتد. (در اینصورت) آنان مال خدا را دستبهدست بین خود میگردانند، بندگان خدا را برده خویش میسازند، با نیکان میجنگند و بدکاران را یاور خویش قرار میدهند.
آری، امیر المومنین (علیه السّلام) حاکمیت سیاسی را حقی ازسوی خداوند و متعلق به او دانسته است و همواره از سلطه انسانهای فاسق و بیدین بر این حق الهی و جامعه اسلامی نگران و اندوهگین بود. تأسف امام علی(علیه السّلام) بر این بود که چگونه نااهلان بهجای شایستگان نشستند و انقلاب اسلامی پیامبر(صلّی الله علیه و آله ) را به انحراف کشانده و آرمانهای مقدس آن فرستاده الهی را نقشبرآب کردند.
ازاینرو چنانچه مردم، فاسدان را برگزینند، جامعه اسلامی نیز بهسمت حکومت فاسدان حرکت میکند و در نتیجه، خداوند ستمگران را بر مردم آن دیار چیره خواهد کرد. امام جواد(علیه السّلام) میفرماید:
هر امتی که به کتاب آسمانی بیاعتنایی کردند، خداوند دانش کتاب را از آنها بازگرفت و آنگاه که سلطه و ریاست دشمنان را پذیرفتند، خداوند دشمن را بر آنان چیره ساخت.
فقه و زندگي 16: احكام انتخابات - سیدسیف الله نحوی