چرا ازمردم فلسطین حمایت و با رژیم صهیونیستى دشمنی می کنیم؟
یکی از وظایف شرعی غیر قابل تردید یکایک مسلمین و نیز یکی از اصول کلی سیاست خارجی دولت های اسلامی، دفاع از امت اسلامی است. حتی حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان نیز بخشی از جهاد دفاعی و نبرد مشروع در برابر متجاوزین و ستمگران است براي اين عنوان مي توان مباني متعددي را تعريف نمود اما در اين پست به برخي از آنها از منظر روایت می پردازیم:
1-اصل كمك به هم نوعان
قال رسول الله(صلى الله عليه وآله): اَلْخَلْقُ عِيَالُ اَللَّهِ فَأَحَبُّ اَلْخَلْقِ إِلَى اَللَّهِ مَنْ نَفَعَ عِيَالَ اَللَّهِ وَ أَدْخَلَ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ سُرُوراً. الکافي/جلد۲ /صفحه۱۶۴
مخلوقات، همگی اهل و عیال خداوند هستند، پس محبوبترین افراد از میان مخلوقات کسانی هستند که نفعشان بیش از سایرین به اهل و عیال خدا برسد و بر اهل این خانواده شادمانی را برسانند.
2-عواقب سكوت در برابر ظلم و تجاوز
رسول الله(صلى الله عليه وآله):يقول الله عز وجل: وَعِزَّتِي وَجَلَالِي لَأَنْتَقِمَنَّ مِنَ الظَّالِمِ فِي عَاجِلِ أَمْرِهِ ، أَوْ فِي آجِلِهِ ، وَلَأَنْتَقِمَنَّ مِمَّنْ رَأَى مَظْلُومًا يُظْلَمُ ، فَقَدَرَ أَنْ يَنْصُرُهُ ، فَلَمْ يَفْعَلْ لَهُ.ميزان الحكمه ، ج 2 ، ص 1774.
خداوند عزوجل در حدیث قدسی می فرماید: به عزت و جلالم سوگند که هر آینه از ظالم و ستمگر در دنیا و آخرت انتقام شدیدی خواهم ستاند، و هم چنین از کسی که مظلومی را در حال مظلومیت مشاهده کند ولی با یاری او اقدامی ننماید.
3-پيشگيري از توسعه ظلم و تجاوز
حضرت عیسی(عليه السلام): عنه عليه السلام : بِحَقٍّ أقولُ لَكُم : إنّ الحَريقَ لَيَقَعُ في البَيتِ الواحِدِ فلا يَزالُ يَنتَقِلُ مِن بَيتٍ إلى بَيتٍ حتّى تَحتَرِقَ بُيوتٌ كَثيرَةٌ ، إلاّ أن يُستَدرَكَ البَيتُ الأوَّلُ فيُهدَمَ مِن قَواعِدهِ فلا تَجِدَ فيهِ النّارُ مَعمَلاً ، و كذلكَ الظّالِمُ الأوَّلُ لَو يُؤخَذُ على يَدَيهِ لَم يُوجَدْ مِن بَعدِهِ إمامٌ ظالِمٌ فيَأتَمُّونَ بهِ ، كما لَو لَم تَجِدِ النّارُ في البَيتِ الأوَّلِ خَشَبا و ألواحا لَم تُحرِقْ شَيئا. تحف العقول : 504
حقیقتی را براینان می گویم: اگر خانه ای آتش سوزی اتفاق بیافتد و پيوسته از خانه اى به خانه اى ديگر سرايت مى كند تا جايى كه خانه هاى بسيارى را مى سوزاند مگر اين كه در همان خانه نخست جلو آتش را بگيرند و آن را از بن ويران كنند تا آتش از كار بيفتد. بدين سان است ستمگر. نخست، اگر دست او را بگيرند، بعد از او پيشواى ستمگرى پيدا نشود كه ديگران به او تأسّى جويند. همچنان كه اگرآتش در خانه نخست چوب و تخته اى نمى يافت، چيزى را نمى سوزاند.
منبع: افق حوزه