پاسخ به منکران معاد
ادله وقوع معاد
پاسخ به منکران معاد
«وَ هُوَ الَّذي يَبْدَؤُا الْخَلْقَ ثُمَّ يُعيدُهُ وَ هُوَ أَهْوَنُ عَلَيْهِ وَ لَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلى فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيم»
اوست که مخلوقات را می آفریند سپس آنان را[ پس از مرگشان] باز می گرداند؛ و این [کار ] برای او آسان تر است، و برترین وصف ها در آسمانها و زمین ویژه ی اوست؛ و او توانای شکست ناپذیر و حکیم است.(روم:27)
توضیح:
از دیرباز مهم ترین دستاویز منکران معاد، بعید شمردن معاد بوده است. آنان همواره این اعتقاد را این چنین به سخره می گرفتند که چگونه ممکن است اجزای پوسیده و پراکنده ی بدن آدمی دوباره زنده شود و به حرکت دراید. قرآن بارها بر این منطق پوچ خط بطلان کشیده است. یکی از شیوه های رد این شبهه، یادآوری خلقت نخستین انسان هاست که علاوه بر این آیه، در ایات 79 یس،33احقاف،40 قیامت و…نیز آمده است. در این آیه خداوند به منکران می گوید که آیا کسی که این جهان عظیم را از هیچ آفریده، نمی تواند انسان ها را دوباره زنده کند؟ روشن است که بازآفرینی چیزی از ساخت و خلقت ابتدائی آن آسان تر است؛ البته این آسانی از منظر بندگان است و برای خداوند، کار آسان و سخت وجود ندارد.
حدیث:
امام سجاد علیه السلام: « العجب کل العجب لمن أنکر النشأة الأخری و هو یری الأولی؛ شگفتا شگفتا! از کسی که آفرینش نخست را می بیند و آفرینش دیگر را منکر است».