ویژگی های اجتماعی بانوان شایسته از منظر قرآن: آزادی خواهی و عدالت طلبی
6. آزادی خواهی و عدالت طلبی
از دیگر ویژگی های زنان نمونه و بانوان شایسته، آزادی خواهی و عدالت طلبی است. قرآن از همسر با ایمان و شجاع فرعون نام برده و از او به عنوان الگویی مثال زدنی برای زنان جهان و بلکه برای تمامی انسان ها یاد کرده و چنین ستوده است:
«و ضَرَبَ اللّه مَثَلاً لِلَّذینَ امنوا امراَتَ فرعَونَ اِذ قالت رَبِّ ابنِ لی عِندَکَ بَیتا فی الجنَّة و نَجِّنی مِن فرعونَ و عَمَلِهِ و نَجِّنی منَ القومِ الظالمین؛(تحریم/11)
برای کسانی که ایمان آورده اند خدا همسر فرعون را مثل آورده آنگاه که گفت: پروردگارا پیش خود در بهشت خانه ای برایم بساز و مرا از فرعون و کردارش نجات ده و مرا از دست مردم ستمگر برهان.»
براساس آیه یاد شده، همسر فرعون، در آرزوی جامعه ای عدالت مدار و به دور از ظلم بوده و رهایی از محیط آلوده به ستم و حکومت مبتنی بر ظلم را، مطلوب و آرمان خود می دانست. بنابراین، زن شایسته در نگاه وحی، فردی انقلابی، ظلم ستیز و بیزار از جامعه آلوده به ستم و فساد و نظام مبتنی بر ظلم است و در جستجوی جامعه ای مبتنی بر قسط و عدل برخواهد آمد.
7. پرداخت زکات
پرداخت زکات و ادای فریضه مالی در حقیقت انتقال بخشی از امکانات توانمندان به تهیدستان و تأمین نیازهای جامعه است و زنان مؤمن در این میدان نیز همدوش مردانند.
«والمؤمنونَ والمؤمناتُ بَعضُهُم اولیاءُ بَعض یَأمُرونَ بالمَعروفِ و یَنهَونَ عَنِ المُنکَرِو یُقیمونَ الصَّلوةَ و یؤتونَ الزَّکوةَ؛(توبه/71)
مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند که به کارهای پسندیده وامی دارند و از کارهای ناپسند باز می دارند. نماز را برپا می کنند و زکات می دهند.»
8. انفاق و صدقه
بانوی نمونه در نگاه وحی، در برابر فقر و نیازمندی های جامعه نه تنها بی تفاوت نیست، بلکه افزون بر پرداخت زکات، خمس و دیگر واجبات مالی، بخشی از اموال و درآمدهایش را به فقرزدایی از جامعه و تأمین نیازهای عمومی اختصاص می دهد به گونه ای که این عمل به صورت بخشی از برنامه زندگی او درمی آید. از این رو خداوند متعال از آنان به عنوان «صدقه پردازان» و «وام دهندگان به خدا» یاد کرده، می فرماید:
«انَّ المُصَدقینَ و المُصَدقاتِ و اَقرَضواللّه َ قرضا حَسَنا یُضاعَفُ لَهُم و لَهُم اَجر کَریم؛(حدید/18)
مردان و زنان صدقه دهنده و (آنان که) به خدا وامی نیکو داده اند، ایشان را (پاداش) دو چندان گردد و اجری نیکو خواهند داشت.»
تعبیر زیبایی که در این آیه شریفه به کار رفته، شایان توجه است. خداوند انفاق را قرض به خدا آن هم قرضی نیکو به شمار آورده است که نه تنها اصل مال از بین نمی رود بلکه چندین برابر آن از سوی خدای کریم به آنان عطا می شود.
معنای یاری رسانی و پشتیبانی چنان فراگیر است که حضور در عرصه کارزار و جهاد برای یاری رسانی و پشتیبانی از مجاهدان را نیز شامل خواهد بود. همان گونه که زنان صدر اسلام در صحنه جنگ حضور می یافتند یا در پشت جبهه ها به یاری رزمندگان شتافته، برای حمل مجروحان، مداوای آنان و تهیه غذا، سلاح و دیگر نیازهای جهادگران می کوشیدند؛ تا آنجا که برخی در زمره شهدای اسلام قرار گرفتند.
براساس آیه یاد شده، همسر فرعون، در آرزوی جامعه ای عدالت مدار و به دور از ظلم بوده و رهایی از محیط آلوده به ستم و حکومت مبتنی بر ظلم را، مطلوب و آرمان خود می دانست. بنابراین، زن شایسته در نگاه وحی، فردی انقلابی، ظلم ستیز و بیزار از جامعه آلوده به ستم و فسادو نظام مبتنی بر ظلم است و در جستجوی جامعه ای مبتنی بر قسط و عدل برخواهد آمد.