ما و عاشورا در صحنه سیاسی
اگر حضرت امام حسین (ع) در راه پیمان خویش با خدا از هیچ دارایی حتی خانوادهاش دریغ ندارد، پس چرا ما باید حتی در مسائل دینی و شرعی چون نماز، زکات،خمس و غیره کوتاهی کنیم.مگر نه این که دین خدا و جامعه اسلامی پابرجا نمیشود، جز در سایه مردان و زنان پاک و فداکار که دستورات اسلام و اوامر الهی را احیا میکنند.در رأس اهداف نهضت حسینی (ع) باید از «اقامه عدل» یاد کرد. امری که بزرگترین هدف انبیا بوده است: (لقد ارسلنا بالبیّنات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط).مقام معظم رهبری در تفسیر این آیه معتقدند که انزال کتابهای الهی و ارسالرسل برای این بوده است که قسط و عدل در میان جوامع حاکم شود؛ یعنی نهادهای ظلمو زورگویی و فساد از میان برداشته شود.لذا رویکرد عدالت خواهانه و سمتگیری«اصلاح طلبانه» حرکت امام حسین (ع) با شرایط کنونی جامعه امروز ما مشابهت هایی دارد.امام حسین (ع) فرمود: «انما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدّی»نهضت احیاگری و بازگشت به اسلام ناب محمدی (ص) سرلوحه حرکت اصلاحی امام حسین (ع) بود.امروز در جامعه ما سخن از «قرائتهای متعدد» و «اصلاحات» بر سر زبانهاست.امری که یکی از پایههای شکلگیری نهضت اباعبدالله الحسین (ع) بود. امام حسین (ع) اصلاحات را تعریف کرد و برای آن راهکار ارائه نمود.مبارزه با رویکردی که خاندان بنی امیّه طی آن «امامت» را به «سلطنت» تبدیلکرده بودند و با عنوان قرائتهای مختلف و نمادهای متعدد، نماد راستین اسلام ناب محمدی (ص) ـ که وجود مبارک اباعبدالله الحسین (ع) بود ـ را اهتمام ویژهای به خرج داده بودند تا به حاشیه برانند.لذا امام حسین (ع) نهضت افشاگرانه و روشنگرانه خود را بر علیه یزید و سلطنت بنی امیه بر پا کرد و برای شفاف سازی مرز میان حق و باطل فرمود: «مثلی لایبایع مثله».او با عدم تمکین از بیعت با یزید فریاد ماندگار در تاریخ را برآورد که «هیهات مناالذلة».بدین سان حرکت عزت بخش و افتخار آفرین خود را که نمادی از اقتدار،ایستادگی و حق باوری بود، برای همیشه تاریخ به جهانیان آموخت.سوگمندانه باید گفت که امروزه در کشور جریانهای سیاسی و نحلههای فکری که در صدد احیای تفکر امثال یزید در استقرار سلطنت باشند، هستند.این به ظاهر مدعیان روشنفکری که به جامعه نخبگان و روشن فکران متعهد کشور خیانت میکنند، بر این باورند که «حکومت دینی» با شرایط و اقتضائات کنونی دنیا سازگار نیست. لذا باید در راستای «جهانی شدن» ما نیز «سکولاریسم»را در جامعه مستقر کنیم.برخی به ظاهر از این مدعیان اصلاحطلبی و مردم سالاری بر این باورند که اصلاحات بر اساس قرائت آنها ذوب شدن در سیطره استکباری است که امروزه «جهانی شدن» مترادف آن است. آنان به این نتیجه رسیدهاند که باید برای چنین کاری ساز و کار مناسب طراحی کرد و لذا دین، باید از صحنه اجتماعی رخت بر بندد و «دین فردی» و یا«دین حداقلی» جایگزین آن شود و از عرصه حکومت، جامعه و سیاست «دین زدایی»گردد.«دشمنشناسی» یکی از مؤلفههای بزرگ نهضت حسین (ع) بود. امروزه درجامعه ما جریانهایی هستند و متأسفانه، کسانی که به دلیل اهمال و مسامحه برخی مسئولان و نهادها، در ارکان نظام نفوذ کردهاند و سخن از وجود دشمن خارجی را «توهم توطئه» میپندارند.«دنیا گرایی خواص» یکی از بسترهای مهم شکلگیری نهضت امام حسین (ع) که منجر به شهادت امام (ع) گردید.«خواص» با قرار دادن موقعیتهای سیاسی - اجتماعی ویژه به خود و بعضاً بامباهات پیشینه مبارزاتی خود در گذشته «خواهان امتیاز ویژه» از حکومت بودند.دنیاطلبی و اشرافی گری آنان از یک سو و نیاز به «گلادیاتورهای بزرگ» برای حضور در «بزنگاههای تاریخ» داشت، موجب شد که بسیاری از «خواص» ابتدا به نهضت امام حسین (ع) بپردازند و او را از این کار بازدارند.آن گاه که این حربه مؤثر نیفتاد، برای رسیدن به ثروت، مقام و شهرت برای قرار گرفتن در اردوگاه باطل از یکدیگر سبقت میگرفتند.برخی برای اثبات مراتب جان نثاری بیشتر به یزید در پرتاب تیر به خیمه سالار شهیدان، خود پیشگام شدند.شرایط امروزی ما اگر نه همه مولفهها، بسترها، و زمینههای نهضت حسینی (ع) رادارا نمیباشد، اما در مواردی مشابهت فراوان دارد.امروز مشاهده میگردد که اپوزیسیون ضد انقلاب، منافقین، سلطنت طلبان خارج نشین همراه با استکبار جهانی و در رأس آن آمریکای جنایتکار «تمامیت ارضی»،«کیان»، «هویت»، «آرمانها» و «انقلاب، نظام، امام و رهبری» را نشانه گرفتهاند. و با به کارگیری بنگاههای سخن پراکنی و با تکیه بر امپراتوری رسانهای خود، بسیج گستردهای برای «خاموش کردن صدای حق» میباشند.صد افسوس که غافلان و مرعوبان داخلی نیز در یک همگرایی حیرت آور دراردوگاه دشمن قرار گرفتهاند و هزاران افسوس که باز «خواص» و آن هم از نوع «گلادیاتورها» در این صف نقش آفرینی میکنند.در شرایطی که مبارزه اقتصادی، رانت خواری و مقابله با تبعیض، فساد و فقر با تحقق هدف بزرگ «عدالت» به عنوان رویکرد عصر سوّم انقلاب اسلامی نور امیدی را دردل همگان بر افروخته است. باز همین خواص هستند که به صورت مختلف در کار و راهاین کار بزرگ مانع تراشی میکنند و برخی از آن به عنوان «بازی» و «شوخی» یادمینمایند.امروز کسانی از «حاکمیت دوگانه» در ساختار حکومتی ایران سخن میگویند و لزوم عبور از هر آن چه که مانع باشد را بیان میکنند، ایشان همان کسانی هستند که با نظریه «فتح سنگر به سنگر»، «فشار از پایین و چانه زنی از بالا» به انحصارطلبی رویآوردند و پس از آن که بازار شعارهای آنها رو به خاموشی گرایید عبور از «خاتمی»، «عبور از قانون اساسی» و امروز «عبور از نظام» را در قالب نظر به حاکمیت دوگانه تئوریزهمیکنند.این همان اقدامی است که موجب خوشحالی آمریکا و سردمداران کاخ سفید گردید و خانم آلبرایت وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت:
«شاگردان خوب من اصلاحات را در ایران دنبال میکنند».برای جلوگیری از این گونه انحرافها باید گفت عنصر «امر به معروف و نهی ازمنکر» را به عنوان یک فریضه الهی باید زنده کرد و با دنیا گرایی خواص به شدت مقابله نمود و هیچ گونه سازش و مسامحهای را در این مسیر نپذیرفت.
نماز و آموزه های مکتب عاشورایی امام حسین ( علیه السلام ) - جمعی از نویسندگان