ثار الله
از القاب سید الشهدا«ع که در زیارتنامه خطاب به آن حضرت گفته میشود . یعنیخون خدا . در زیارت عاشوراست : «السلام علیک یا ثار الله و ابن ثاره این تعبیر ، درزیارتهای دیگر نیز ، از جمله زیارت مخصوص امام حسین ع در اول رجب و نیمه رجبو شعبان و زیارت امام حسین عدر روز عرفه آمده است . در زیاراتی هم که امامصادق ع به عطیه آموخت ، آمده است : «و انک ثار الله فی الارض من الدم الذی لا یدرکثاره من الارض الا باولیائک . شدت همبستگی و پیوند سید الشهدا با خدا به نحوی استکه شهادتش همچون ریخته شدن خونی از قبیله خدا میماند که جز با انتقامگیری وخونخواهی اولیاء خدا ، تقاص نخواهد شد . القاب دیگری نیز مانند قتیل الله ، و وتر الله درزیارتنامه است که گویای همین نکته است . « . . . بزرگترین لقب آن نجاتدهنده آخرینانسان از این رابطه ثار . . . «منتقم است . انتقام چه چیز را میگیرد ؟ همه میگویند انتقامقاتلین سید الشهدا ، نه ! انتقام ثاری که به گردن بنیهابیل است . . . اگر غیرت و آگاهی وجودداشته باشد ، تمام فضای تاریخ ما پر از ضجه و دعوت خونخواهی ثارهاست . اما اینثارها ، ثارهای قبیلهای نیست ، ثار الله است . اینها«ثار الله هستند که باید از قاتلین بنیطاغوت گرفته شوند . حسین ، وارث یکی از ورثه است که خودش بصورت یک ثار در آمدو فرزندش و باباش ، اینها همه ثارهای خدا هستند و پدر ثارهای خدا و پسر ثارهایخداست . . . هدف ، انتقام کشیدن از«بنی قابیل است که آنهمه دستش به خون ثارهای عزیزما آغشته است . . . یا ثار الله و ابن ثاره . عنوان مقدس ثار الله ، در ادبیات شعری و مرثیه ، همچنان در زمینه کارهای خطاطی ، نقاشی ، طراحی وپوستر هم جای خاصی داشته و منبع الهامبخش برای هنرمندان مکتبیبوده است . حتی هنرمندان قالیباف هم از آن بهره و فیض بردهاند . قالی ثار الله ، اثربرجسته استاد سید جعفر رشتیان ، نمونهای از آن است . این قالی که به مساحت 18متر مربع ، در مدت 8 سال بافته شد ، تداعی کننده عاشورای حسینی است . در حاشیه فرش ، نمای هفتشهر مذهبی مسلمانان است و در متن آن ، خیام سوخته در میان شعلهها و درمیان فرش ، عبارت ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة نقش بسته و فریاد سرخمظلومیت ، در گره گره این اثر ارزنده به گوش جان میرسد . این نقاش و مینیاتوریست درسال 1367 ش از دنیا رفت .
فرهنگ عاشورا - جواد محدثی