فاطمه سلام الله مصداق واقعی آیات قرآن
قرآن عینی و حقیقی فقط در وجود انسان کامل
قرآن عینی و قرآن حقیقی را فقط باید در وجود انسان کامل ببینید . ما یک مقدار قرآن حفظ هستیم و قاری قرآن هم میباشیم و چند جور هم قرآن چاپی در خانههایمان داریم ، اما ما قرآن عینی نیستیم . قرآن عینی فقط در وجود انسان کامل قابل مشاهده است ؛ یعنی آن انسانی که از ابتدای ورود به تکلیف یا بندگی خدا تا لحظة خروج از دنیا ، در ایمان ، اخلاق و عمل از نظر قرآن کم نداشت . این سخن ، تعریف قرآن عینی است .
ارزش این قرآن عینی ، برای کسی قابل درک نیست ؛ علتش هم این است که عقلهای ما محدود بوده و دنیا هم محدود است . ما اگر بخواهیم چیزی را عظیمتر از این دنیا ببینیم ، اینجا نمیتوانیم آن را ببینیم ؛ چون اینجا گنجایش آن را ندارد و ما را باید در یک عالم دیگری ببرند که در آن عالم ، حقیقت انسان کامل قابل ظهور باشد و بعد به اولین و آخرین انسانها بگویند ، اگر میخواهی آن انسان کاملی را ببینی که مصداق عینی قرآن بوده ، الان آن برای تو قابلدیدن و قابل تماشاست ؛ آن هم نه با چشم سر ؛ بلکه با چشم عقلی که به عین الله وصل است ؛ چون اگر آن چشم قلب هم وصل به چشم خدا نباشد ، آن انسان کامل هم با کمالاتش برای تو قابل مشاهده و قابل دیدن نخواهد بود .
فاطمه علیها السلام ، از مصادیق واقعی آیات قرآن
حالا ما باید برای درک این وجود عینی ، به سراغ یک انسان کامل یا به تعبیری ، قرآن عینی و مصداقی برویم . من برای شما چند آیه قرائت میکنم و بعد طبق خود قرآن و روایات ، دنبال مصداق این آیات میگردم . خیلی راحت هم این مصداق قابل پیدا کردن است ؛ چرا که تاریخ اسلام از زمان بعثت پیغمبر تا الان که ما اینجا نشستهایم ، تقریباً به صورت روشن در اختیار ماست و ما در کلّ امت ، یکی از انسانهای کاملی را که میتوانیم بگوییم از مصادیق واقعی آیات قرآن است ، حضرت فاطمه (س) است . در این بخش هم قرآن فقط یک مصداق دارد و دو تا مصداق ندارد . شما هیچ دلیلی را هم نمیتوانید پیدا کنید که در این بخش خاص ، قرآن دو مصداق داشته باشد . در این بخش ، یک انسان کامل ، بیشتر وجود ندارد و بقیة انسانها ما دون این انسان و زیر مجموعة او در کمالات و فضایل هستند و آن ، وجود مبارک فاطمۀ زهرا (س) است که در زنان جهانیان ، تنها انسان کاملی که مصداق آیات قرآن میباشد ، اوست . مریم کبری (س) ، خدیجه کبری (س) ، زینب کبری (س) و هر زنی که در دایرة انسان کامل بودن میباشد ، ما دون ایشان است و او مصداق اتم ، اجمع ، اکمل (همگی)، اکتع مجموعة آیات قرآن مجید در جنس زنان ، بوده و دومی و هموزن دیگری ندارد .
این مطالبی که میگویم ، دلیل قرآنی همراه آنان است ، نه این که به عنوان یک روحانی شیعه ، برای مستمع شیعه ، عظمتی را بسازم و القا بکنم . عظمتسازی بدون دلیل قرآنی و روایتی ، کار نادرستی است . لطف مسأله ، این است که ما از چهارچوب قرآن و روایات برای معرفی این عزیزان بیرون نرفته و از خودمان چیزی را نسازیم ؛ چون اگر از چهارچوب قرآن و روایات ، آنها را به کنار ببریم ، یا دربارة آنها دچار افراط میشویم یا دچار تفریط ؛ چنانکه آنهایی که دچار تفریط شدند ، صدیقة طاهره را تا جایی پایین آوردهاند که در حقّ او فقط میگویند حضرت زهرا (س) زنی بزرگوار ، همسرِ علی بن ابیطالب و انسانی پاک است و قابل این است که الگو باشد . اینها در جادة تفریطند ، و آنهایی که مقامسازی میکنند ، آن هم مقام الوهیت و ربوبیت برای آن حضرت ، آنان نیز در جادة افراطند ؛ چرا که قرآن میگوید : «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ . » : هیچ چیزی در این عالم ، در هیچ چیزی ، مانند خدا نیست . بنا براین ، بهترین راه شناخت ، آیات قرآن و روایاتند که نه افراط دارند و نه تفریط . قرآن کلام عدل است ؛ قرآن کلام حق است . البته ،آیاتی که مصداق اکتع و اکملش این انسان کامل در جنس زنان است ، کم نیست . من برای نمونه چند آیه آن را میخوانم ، شاید هم بعضی از این آیات برایتان تازگی داشته باشد . فکر نکنید که میخواهم به سراغ آیة تطهیر و آیة مباهله و آیات سورة دهر بروم که این آیات را صدها بار شنیدهاید . آنها در جای خودش معلوم و روشن است ؛ بلکه باید دربارة این آیه که میگویم و آثارش ، دقت کنید .
نگاهی به مقام حضرت فاطمه ( سلام الله علیها ) - حسین انصاریان