عظمت علی علیه السلام
3 ـ آن حضرت در خطبه 189 در بيان مقام علمي خود، ميفرمايد: «أيّها النّاس! سلونى قبل أن تفقدونى فلأنا بطرق السماء أعْلم منّى بطرق الأرض».
در اين كلام، آن حضرت براي خود دو نشئه قايل است، چنان كه جهان نيز دو نشئه دارد: عالَم ظاهر و عالَم باطن، عالَم غيب و عالَم شهادت. ايشان ميفرمايد: جنبه غيبي من قويتر از جنبه شهادت من است! آگاهي من به علوم آسماني بيش از آگاهي من به علوم زميني است! زيرا غيب، قويتر از شهادت است و با خبران از غيبِ عالَم، قويتر از مرتبطان به عالَم شهادت هستند.
4 ـ در خطبه 175 ميفرمايد:
واللّه لو شئتُ أن أُخبر كلّ رجلٍ منكم بمخْرجه وموْلجه وجميع شأنه لفعلتُ! ولكن أخاف أن تكفروا فىّ برسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) ألا وإنّى مُفْضيه إلي الخاصّة ممّن يؤمّن ذلك منه.
سوگند به خدا! اگر بخواهم جريان زندگي شما، آغاز و انجام آن و ورود و خروج شما را در كارها تشريح كنم، ميتوانم؛ چون از گذشته و آينده شما به اذن خدا آگاهم؛ ولي خوف دارم كه تاب نياوريد و بگوييد: چون رسول خدا چنين نفرمود و علي (عليهالسلام) ميگويد، پس علي (عليهالسلام) از رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) بالاتر است و اين مسأله، زمينه انحراف فكري شما را فراهم سازد. آگاه باشيد كه با مواليان مورد اطمينان، بعضي از اسرار عالم را در ميان ميگذارم. اين نمونهاي از احاطه علمي علي (عليهالسلام) به جهان غيب است وجهان غيب بر جهان شهادت احاطه دارد.
5 ـ در خطبه 158 خود را سخنگوي وحي معرفي ميكند و ميفرمايد:
ذلك القرآن فاسْتنطقوه ولنْ ينطق ولكن أُخبركم عنه ألا إنّ فيه علم ما يأتي والحديث عن الماضي و دواء دائكم ونظم ما بينكم.
قرآن سخن ميگويد، شما از قرآن بپرسيد ولي هرگز حرف نميزند؛ ليكن من سخنگوي قرآنم و شما را از محتواي آن آگاه ميسازم. آگاه باشيد كه علم آينده، سخن از گذشته، داروي دردها و نظم امور زندگي شما در قرآن است.
حكمت علوي ،ص22