ضرورت انتخاب اصلح
مفهوم و ضرورت انتخاب اصلح
رسول خدا(صلّی الله علیه و آله )فرمود:
«مَن اِستعملَ عاملا مِن المسلمین و هوَ یعلم اَنّ فیهم اَولی بِذلک منه و اَعلم بِکتاب اللَّه و سنة نبیه فقد خان اللَّه و رسوله و جمیع المسلمین»؛ هرکس از مسلمانان عاملی (کارگزاری) را بر سر کار بیاورد (و به او مسئولیت بدهد) در حالی که میداند در بین مسلمانان فردی وجود دارد که او برای این کار سزاوارتر است و به کتاب و سنت پیامبر(صلّی الله علیه و آله ) آشناتر است، آنکس به خدا و رسولخدا(صلّی الله علیه و آله ) و جمیع مسلمانان خیانت کرده است.
انسان مکلف علاوه بر حضور در صحنه انتخابات میبایست رأی هدفمدانه به صندوق بیاندازد. صرف مشارکت، ادای تکلیف نیست، بلکه رأی او باید هدفمند باشد یعنی هرگاه تکلیف شرعی بر عهده شخصی واقع شد در صورتی از انسان ساقط میشود که آنچه لازم بوده بهنحو احسن هدف گیری نموده و انجام دهد. یعنی محاسبه کند که رأی او در جهت تقویت حکومت دینی، اعتلا و عزت اسلام و استحکام جایگاه ولایت خواهد بود یا نه. اگر رأی او تقویتکننده حاکمیت اسلام و نظام جمهوری اسلامی بود این رأی هدفمند است والا به تکلیف خود عمل نکرده است. براساس حدیث فوق، چنانچه رأیدهنده عمداً و یا بر مبنای برخی گرایشهای نفسانی و جناحی، فرد اصلح را کنار نهاده و شخص دیگری را انتخاب و بهکارگمارد، به یقین خائن به خدا و رسولش و مسملین خواهد بود.
تأیید تمامی داوطلبان نمایندگی ازسوی مراجع قانونی بهمعنای برخورداری آنها از شرایط نسبی و برخورداربودن از حداقلهای نمایندگی و جواز ورود در صحنه انتخابات بوده و صلاحیت داشتن آن مقام است. در این هنگام وظیفه رأیدهنده فراتر از این است: یعنی پس از تأیید صلاحیت نامزدها صاحب رأی باید با تفکر و تحقیق از میان آنها گزینه اصلح را انتخاب کند تا به تکلیفش عمل کرده باشد.
ازاینرو امام خمینی(قدسّ سرّه) فرمودند:
اگر اصلح را انتخاب کردید، کاری اسلامی میکنید و این یک محکی برای خودتان است که تشخیص بدهید انتخاب برای اسلام است یا برای صلاح خودتان.
مقام معظم رهبری در این رابطه میفرماید:
همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهی است انتخابات اصلح هم یک تکلیف الهی است.