سرویس های اشتراک ویدئو و فرقه های انحرافی
بهداشت معنوی به نقل از مفاز، موفقیت انقلاب اسلامی در عرصههای سیاسی، دفاعی و امنیتی مرهون تکیۀ نهضت مردم ایران به مدلی نوین است که برای هژمونی شرق و غرب شناختهشده نیست. الگویی تحت عنوان «جمهوری اسلامی ایران» مبتنی بر اصل ولایتفقیه که ناشناس بودن ابعادش برای دشمنان این انقلاب منجر به عدم موفقیت آنها در طراحی مدل براندازی موفق شد اما واقعیت این است که الگوی فوق به عرصۀ رسانۀ انقلاب از جمله سرویسهای اشتراک ویدئو، تسری پیدا نکرد و ارکان رسانهای جمهوری اسلامی با همان الگویی اداره شد که کتاب «چهار تئوری مطبوعات» از آن تحت عنوان لیبرالیسم رسانهای نام میبرد.
رسانههای غربی برحسب جهانبینی خود، این واژه را مترادف ابزار فنّاورانه آن مانند رادیو، تلویزیون، ماهواره، موبایل و… میدانند. دیدگاه اسلامی نسبت به رسانه اما متفاوت از این تعریف است. افراد، وقایع و گردهماییها در فرهنگ اسلامی میتوانند نقش رسانه داشته باشند. امام حسین(علیهالسلام) پیش از کربلا و کاروان اسرای عاشورای ۶۱ هجری هیچ ابزار فنّاورانه برای انتقال پیام در اختیار نداشتند اما پیام بانوی کربلا در عرض تاریخ به عاشوراییان تاریخ تحویل داده شد، مقام معظم رهبری دربارۀ رسانۀ اربعین میفرمایند «رسانهی پُرقدرت عاشورا است. از روز عاشورا تا روز اربعین چهل روزِ فرمانروایی منطقِ حق در میان دنیای ظلمانی حاکمیت بنیامیه و سفیانیها بود. رسانه حقیقی یعنی فریاد زینب کبری (سلاماللهعلیها)، فریاد حضرت سجاد (علیهالسلام)… امروز هم در دنیای پیچیده پرُتبلیغات و پُرهیاهویی که بر بشریت حاکم است، این حرکت اربعین، یک فریاد رسا و یک رسانهی بیهمتا است».
البته رسانه بودن انسانها و وقایع محدود به تاریخ نیست، شخصیت رهبر انقلاب، شهید سردار سلیمانی یا سید حسن نصرالله جملگی رسانهای هستند که الگوی لیبرالیسم رسانهای را دنبال نمیکنند اما در راهبرد خود موفق هستند بنابراین یکی از علل اصلی ضعف حرکتهای رسانهای کشور تکیه به الگویی است که ابعاد نظری آن سنخیتی بافرهنگ ایران اسلامی ندارد که اصلاح آن مستلزم بازطراحی الگوی رسانهای متناسب با پارادایم فکری انقلاب اسلامی خواهد بود.
بدیهی است که تا هنگامیکه این الگو بر اساس آموزهای ملی و دینی ما تغییر پیدا نکند، این امکان را پیدا نخواهیم کرد که ضعفهای خود در عرصۀ رسانه را برطرف کنیم به همین جهت به گفتوگو با دکتر «رضا واعظی؛ عضو هیئتعلمی دانشگاه صداوسیما، کارشناس برنامه اندیشکدۀ فضای مجازی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا و جبهۀ انقلاب اسلامی» نشستیم.
نگرش صنعتی به ماهیت فرهنگ، علت اصلی شکلگیری این سرویسها در ایران است. معتقدم به این دلیل که مجموعهسازی از کارکردهای اصلی تلویزیون محسوب میشود همچنان میتوان نقش محوری برای این رسانه قائل شد. ماندگاری راز محبوبیت مجموعههای تلویزیونی است. این ویژگی سریالهای تلویزیونی مخاطب را به دنبال خودش میکشد و بهتبع آن ظرفیت بسیار خوبی برای جریان سازی و اثرگذاری ماندگار برای اثر به وجود میآورد، برخلاف سینما که بعد از گذشت مدتی از نمایش یک فیلم تماشاگران آن را فراموش میکنند و کمتر پیش میآید که یک فیلم جریان سازی کند.
ادامه دارد…