خدا برای غضب فاطمه غضب میکند
آیت الله العظمی وحید خراسانی مد ظله العالی:
«إِنَّ اللَّهَ يَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ»- خدا برای غضب فاطمه غضب میکند- آیا فهمیدند از پیغمبر چه نقل میکنند؟ معنی این کلمه این است که فاطمه دارای مقام عصمت است. اما نه عصمت یعقوب، نه عصمت یوسف، نه عصمت موسی، نه عصمت عیسی، بلکه نه عصمت ابراهیم. فاطمه به مقام عصمتی رسیده که آن عصمت شأن پیغمبر خاتم است.
سؤال از مثل فخر رازی این است: اگر فاطمه عصمت از خطا ندارد، اگر فاطمه عصمت از هوی ندارد، قهراً رضا و غضب او از نقطۀ مستقیم حق کوچکترین انحراف را پیدا میکند و غضب خدا و رضای خدا به باطل تعلق میگیرد. پس به حکم برهان، فاطمه به آن افقی رسیده و در آن مقام منیعی منزل کرده که در آن مقام، همۀ عقول از کار افتاده.
الآن وقت آن نیست تا بگویم که مسألۀ عصمت نیست، بلکه فوق عصمت است .خوب دقت کنید. عصمت چیست؟ عصمت این است که بشر به جایی برسد که رضا و غضبش از حدّ حیوانیت بگذرد و به حدّ عقلانیت برسد، و از حدّ عقلانیّت هم باید بگذرد، به حدی برسد که رضای او رضای الهی بشود. غضب او، غضب الهی بشود. و بعد این بشر میرسد به جایی که هر جا خدا غضب میکند، او غضب میکند. هر جا خدا راضی است، او راضی است.
ولی مسأله فوق این است. یکمرتبه میگوییم: فاطمه به آنجا رسیده که هر جا خدا غضب میکند، فاطمه غضب میکند، هر جا خدا راضی است، فاطمه راضی است. اما آنچه پیغمبر فرمودند، این است: «خدا برای غضب فاطمه غضب میکند، خدا برای رضای فاطمه راضی میشود.» اینجاست که کُمِیت عقل در معرفت چنین کسی با چنین مقامی لنگ است.
کتاب حلقه وصل رسالت و امامت- صفحه140