تجلی شب قدر
آیتالله میرباقری:
«شب قدری که يکي بيشتر نيست (که به حضرت زهرا (س) تفسیر شده)، هر سال در شب ۲۳ ماه مبارک رمضان تجلی ميکند و در تجلي آن شب قدر، روح و ملائک فرود میآيند و حقايقي که آن سال بايد محقق بشود، باذن امام در عالم جاری میشود.
شايد آن تنبُّهي که حضرت دادند و فرمودند: «إنّما سميّت فاطمة لأنّ الخلق فُطِموا عَن معرفتها»، براي همين است که ما به طمع خام نيفتيم و بدانيم که معرفت او مخصوص به کُمَّلين است؛ آنها هستند که بدون حجاب مي توانند به معرفت صديقه طاهره برسند. رزق ما معرفت ایشان از ورای حجاب است و همين معرفت من وراء حجاب، شب قدر ما است.
اگر سرعت ما در شب قدر به سمت خدا سريع مي شود «خيرُ من الف شهر» از اين جهت است که ما مي توانيم نور حضرت زهرا(س) را دريافت کنيم. ظهور هم چنين چيزي است. ظهور چيزي جز تجلّي حضرت زهرا(س) از وراء حجاب امام(عج) نيست.».
ظرف حقيقت نزول قرآن، وجود مقدس فاطمه زهرا (س) است و قرآن در ظرف وجودشان تنزل و تجلی پيدا كرده است. همه حقايق حتی حقيقت ولايت، در ظرف وجود ايشان تقدير شده است.
ولی هر سال شب ۲۳ ماه رمضان، شب قدر تكرار میشود. شب قدر يعنی يك تجلي از آن واقعيت [شب قدر واحد] در عالم ما میافتد و وقتي آن تجلی واقع ميشود، در عالم ما همه روح و ملائكه سرازير میشوند و گویی قرآن يك تجلی جديد در شب قدر پيدا میكند.ميلاد معصومين(ع) هم در واقع يك تجلی نور در عالم ما است. در باب تولد نبي اكرم(ص) در “زيارت از راه دور” ايشان هم آمده: «بِأَنْ كَشَفْتَ عَنْ نُورِ وِلَادَتِهِ ظُلَمَ الْأَسْتَار»؛ با تولد حضرت حجاب هاي ظلمت برداشته شده است. «وَ أَلْبَسْتَ حَرَمَكَ فِيهِ حُلَلَ الْأَنْوَار»؛ با تولد حضرت بر حرم الهی، حُلّههايي از نور پوشيده شده است. يا در باب مبعث حضرت، آمده است كه: «بِالتَّجَلِّي الْأَعْظَمِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّم»؛ تجلي اعظم الهي در آن شب بر عالم ما واقع شده است. اين که هر سال تكرار میشود يك شعاعي از آن تجلی و يك واقعيتی تكرار میشود؛ نه اينكه واقعاً يكبار بوده و ما يادبود آن سال را بگيريم. بحث اين است كه آن اتفاقي كه افتاده، مكرراً يك تجلي پيدا میكند.»