تاملی بر قانون جذب
آرزو
يكي از ويژگي هاي انسان آرزوخواهي وي مي باشد.به دليل اينكه انسان ، ذاتا در جستجوى كمال مطلق مي باشد . از اين جهت آرزوهاي او حد وحصري ندارد امام علي عليه السلام مي فرمايد: الأَمَلُ لا غايَةَ لَهُ آرزوها ، پايان ندارند.
اگر آرزوها به درستي مديريت شوند مي تواند ، عامل پيشرفت و حركت آدمي باشد . اگر آرزو از انسان گرفته شود ، جامعه بشر ، هيچ حركتى به سوى تكامل نخواهد داشت از اين رو ، پيامبر خدا ، آرزو را رحمتى مى داند كه خداوند متعال به جامعه بشر ارزانى داشته است
رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّمَا الأَمَلُ رَحمَةٌ مِنَ اللّه ِ لاُِمَّتي ، لَولاَ الأَمَلُ ما أرضَعَت اُمٌّ وَلَدا ، ولا غَرَسَ غارِسٌ شَجَر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آرزو، در حقيقت، رحمتى از جانب خداوند براى امّت من است. اگر آرزو نبود ، هيچ مادرى فرزندى را شير نمى داد و هيچ باغبانى ، نهالى نمى كاشت
قانون جذب به جاي اينكه براي انسان برنامه ريزي زندگي ياد دهد و همت او را بارور كند نتيجه اي جز آمال پروري ندارد. قانون جذب مردم را در آرزوهای بي پايان دنیایی فرومیبرد و آرزوهای دنیایی را در عمیقترین لایههای ذهنی و احساسی آنها درونی میسازد. این وضعیت نوعی احساس کاذب خوشی و کامیابی را ایجاد میکند که نتایج و پیامدهایی تباه کنندهای دارد
آرزوها در سه گام به دست میآیند، نخست خواستن: «به دنیا فرمان بده.» [46] دوم باور: «باور داشته باش که به خواستهات رسیدهای.» [47]سوم: تجسم: «احساس کن که به خواستهات رسیدهای» [48] احساس به فکر نیرو میبخشد. دنیا حسی است و تنها با تصور نمیتوانی خواستهات را به دست آوری. «پس از همین حالا احساس خوبی داشته باش.» [49] تحقق آرزوها به نیرویی که به آنها میدهی بستگی دارد، پس هرگاه به اندازة کافی به افکار خود انرژی بدهی تحقق خواهد یافت.
آن چه كه در آرزو مطرح است نامحدود بودن آرزوهاست و در اين ميان انسان با دستيابى بر آرزوهاى خود ، آرامش پيدا مى كند و اگر اين آرزوها درست مديريت نشود ، آرزومند ، سراب را آب مى پندارد و همه عمر ، در طلب سراب مى دود . مرگش فرا مى رسد ، امّا چيزى را مى خواهد كه بدان، دست پيدا نمى كند و اگر به چيزى كه خيال مى كرد در آرزوى آن است ، دست يافت ، مطلوب خود را در آن نمى بيند . لذا هيچ گاه در زندگى احساس راحتى و آرامش ندارد و به گفته امام على عليه السلام : مَن سَعى في طَلَبِ السَّرابِ طالَ تَعَبُهُ وكَثُرَ عَطَشُهُ . امَن أمَّلَ الرِّىَّ مِنَ السَّرابِ خابَ أمَلُهُ وماتَ بِعَطَشِهِ هر كه در طلب سراب بكوشد، زحمت او به درازا مى كشد و تشنگى اش افزون مى شود . هر كه سيرابى از سراب را آرزو كند ، به آرزويش نمى رسد و از تشنگى مى ميرد
به منظو مديريت آرزو ها ، ابتدا بايد ديد كه فطرت انسان در جستجوى چيست و آن گاه، آرزوهاى درست را از آرزوهاى نادرست جدا كرد . سپس با تمام توان براى رسيدن به آرزوهاى فطرى حقيقى و اجتناب از آرزوهاى كاذب كوشيد.
خداوند متعال ، با دادن اين خصوصيت فطرى به انسان ، در حقيقت ، آموزگارِ آرزومندان خويش است و گويا به انسان مى گويد : گم شده تو منم . مطلوب و مأمول حقيقى تو منم . تو مرا كه كمال مطلق هستم ، مى خواهى و نمى دانى . همه آرزوها به من ختم مى شود و بدين جهت ، اهل معرفت به من عشق مى ورزند و نهايت آرزوهاى آنان ، بلكه بالاتر از آرزوى آنان منم . اگر با من پيوند برقرار كردى ، در دنيا و آخرت ، كامياب خواهى شد در قرآن كريم آمده است :
مَّن كَانَ يُرِيدُ ثَوَابَ الدُّنْيَا فَعِندَ اللَّهِ ثَوَابُ الدُّنْيَا و هر كس پاداش دنيا را بخواهد ، پاداش دنيا و آخرت ، نزد خداست هنگامى كه انسان ، هدف نهايى زندگى و برترين آرزوها را تشخيص داد ، همه خواسته ها و آرمان هاى او در جهت رسيدن به اين هدف قرار مى گيرد ؛ زيرا مى داند هر خواسته اى كه در جهت اين آرزوى بزرگ است ، درست و حق است و هر چه در جهت خلاف آن است ، نادرست و باطل است.
درست است كه آرزو ، نعمت است و سرمايه زندگى ؛ امّا اگر اين سرمايه درست مصرف نشود ، همانند همه نعمت هاى ديگر الهى ، به نقمتْ تبديل مى شود و موجب بدبختى و تيره روزى انسان مى گردد .
قانون جذب با آمال پروري و ايجاد احساس كاذب در وجود انسان ها آنها را در آرزوهاي طول و دراز فرو مي برد كه زيان هاي جبران ناپذيري در زندگي وي وارد مي سازد به همين جهت روايات ما به شدت از آرزوهاي باطل و بيهوده و بي پايان نهي كرده اند[50] و پيامدهاي آن را بيان كرده اند يكي از آثار آرزوي دراز كوتاهي در عمل مي باشد الإمام عليّ عليه السلام :مَنِ اتَّسَعَ أمَلُهُ قَصُرَ عَمَلُهُ . در فيلم راز مي گويد :كار فيزيكي در مكانيزم قانون جذب لازم نيست انجام دهي و اصل خواسته توست با اين بيان انسان را از كار و تلاش دور مي سازد
قانون خدا این است که به هر کس به اندازة خواسته و عملش نتیجه بدهد.
قانون جذب با آمال پروري و ايجاد احساس كاذب در وجود انسان ها آنها را در آرزوهاي طول و دراز فرو مي برد كه زيان هاي جبران ناپذيري در زندگي وي وارد مي سازد به همين جهت روايات ما به شدت از آرزوهاي باطل و بيهوده و بي پايان نهي كرده اند[50] و پيامدهاي آن را بيان كرده اند يكي از آثار آرزوي دراز كوتاهي در عمل مي باشد الإمام عليّ عليه السلام :مَنِ اتَّسَعَ أمَلُهُ قَصُرَ عَمَلُهُ . در فيلم راز مي گويد :كار فيزيكي در مكانيزم قانون جذب لازم نيست انجام دهي و اصل خواسته توست با اين بيان انسان را از كار و تلاش دور مي سازد.
قانون خدا این است که به هر کس به اندازة خواسته و عملش نتیجه بدهد.
دومين پيامد آرزوهاي طولاني فراموشي آخرت است الإمام عليّ عليه السلام :إنَّما أخافُ عَلَيكُم اثنَتَينِ: اِتِّباعَ الهَوى وطولَ الأَمَلِ، أمَّا اتِّباعُ الهَوى فَإِنَّهُ يَصُدُّ عَنِ الحَقِّ وأمّا طولُ الأَمَلِ فَيُنسِي الآخِرَةَ من بر شما از دو چيز مى ترسم: پيروى از هوس و آرزوىِ دراز؛ زيرا پيروىِ هوس ، از حق باز مى دارد و آرزوى دراز ، آخرت را از ياد مى بَرَد.
اگر براستی کسی با تمام اشتیاق چیزی از دنیا بخواهد و بکوشد، خداوند دست او را خالی باز نمیگرداند. اما نتیجهای جز دنیای پوچ و فانی نخواهد یافت. «مَنْ کانَ یریدُ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ زینَتَها نُوَفِّ إِلَیهِمْ أَعْمالَهُمْ فیها وَ هُمْ فیها لا یبْخَسُونَ “أُولئِک الَّذینَ لَیسَ لَهُمْ فِی اْلآخِرَةِ إِلاَّ النّارُ وَ حَبِطَ ما صَنَعُوا فیها وَ باطِلٌ ما کانُوا یعْمَلُونَ [51]”
اما اهل ایمان و تقوا هیچ گاه نمیتوانند دنیا را با تمام اشتیاق بخواهند مگر اینکه آن را راه خدا و روزنهای بسوی محبوب خود بدانند و ببینند. به این ترتیب است که اهل ایمان دنیا را میخواهند با تمام شوق و عشقی که به خداوند دارند.
سومين اثر آرزوهاي باطل و طولاني ازبين رفتن خرد آدمي مي باشد الإمام عليّ عليه السلام :اِعلَموا عِبادَ اللّه أنَّ الأَمَلَ يُذهِبُ العَقلَ ، ويُكَذِّبُ الوَعدَ ، ويَحُثُّ عَلَى الغَفلَةِ ، ويورِثُ الحَسرَةَ ، فَأكذِبُوا الأَمَلَ ؛ فَإِنَّهُ غُرورٌ وإنَّ صاحِبَهُ مَأزورٌ:بدانيد ، اى بندگان خدا كه آرزو ، خِرد را مى بَرد، وعده را دروغ جلوه مى دهد، به غفلت مى كشانَد و حسرت به بار مى آورد. پس، آرزو را باور نكنيد؛ زيرا كه آن ، فريبنده است و آرزومند گنهكار .
چهارمين پيامد آرزوهاي طولاني از بين رفتن بينش مي شودالإمام عليّ عليه السلام :الأَمانِيُّ تُعمي أعيُنَ البَصائِرِ آرزوها، ديدگان بصيرت را كور مى كنند
از پيامدهاي ديگر آرزوهاي طولاني كه قانون جذب بر محور آن سخن مي گويد فراموشي امر يقيني مرگ است
اميرمؤمنان عليه السلام :الأَمَلُ يُنسِي الأَجَلَ آرزو، اَجَل را از ياد [انسان] مى بَرد.
از پيامدهاي جبران ناپذير ديگر آرزوهاي طولاني سخت دلي و قساوت قلب مي باشد از نجواهاى خداوند عز و جل با موسى عليه السلام اين بود : يا موسى لا تُطَوِّل فِي الدُّنيا أملَكَ فَيَقسُوَ قَلبُكَ ، وَالقاسِي القَلبِ مِنّي بَعيدٌ اى موسى! در دنيا ، آرزوىِ دراز در سر مپروران ، كه دلت سخت مى شود و سخت دل ، از من دور است
كوچك شمردن نعمت هاي الهي از ديگر آثار آرزو مي باشد الإمام عليّ عليه السلام :تَجَنَّبُوا المُنى ؛ فَإِنَّها تَذهَبُ بِبَهجَةِ نِعَمِ اللّه ِ عِندَكُم ، وتُلزِمُ استِصغارَها لَدَيكُم وعَلى قِلَّةِ الشُّكرِ مِنكُم.
انسان با تخيل آرزوهاي دراز به آرامش تخديري دست پيدا مي كند ولي اگر به اين آرزوهايش نرسد چيزي جز تأسف حاصلش نخواهد شد عنه عليه السلام :حاصِلُ المُنَى الأَسَفُ ، وثَمَرَتُهُ التَّلَفُ.امام على عليه السلام حاصل آرزوها ، افسوس است و ميوه اش ، تباهى
آثاري چون رنج بسيار[52] ، تباهي عمر[53] ، هلاكت و نابودي [54] ، مرگ ناگهاني [55] از ديگر پيامدهايي است كه براي آرزوي طولاني در روايات وارد شده است.
نتيجه
قانون جذب با ابهامات فراواني مثل حدود ، قلمرو و برد اين قانون ، عموميت وشموليت آن ، نداشتن پشتوانه قطعي علمي ، با تبليغات وسيعي توانسته اهداف طراحان اين نظريه را به خوبي پياده كند اهدافي چون لذت گرايي ، تخيل انديشي ، سلطه پذيري ، فراموشي آخرت ، دنيا گرايي ، ايجاد سبك زندگي مجازي . به همين جهت جاي تعجب نيست كه جنبش هاي نوپديد معنوي مثل كليساي ساينتولوژي و اشخاصي چون وين داير ، جي پي واسواني ، كاترين پاندر و خيلي از اين شخصيت ها از اين نظريه حمايت كرده و آن را به عنوان اصل معنوي مطرح مي كنند.
حال با مطرح كردن اين نظريه در سطح كشور توسط حاميان اين تئوري و نشر و توزيع بي سابقه اين كتاب در سراسر كشور ، لازم است تا انديشمندان و صاحب نظران هر يك از محورهاي بحث را به چالش بكشند . و انديشه هاي ديني مطرح شده را نه به عنوان مؤيدتراشي بلكه به دور از جانبداري يك طرفه روشن كنند. مباحثي چون مديريت تفكر وانديشه ، مديريت آرزوها ، مديريت احساسات ( غم ها ، شادي ها ، هيجانات ) در منابع اسلامي به كرّات بحث شده است به طوري كه مجال يكّه تازي را از اين نظريه بگيرد به شرط آن كه صاحب نظران ديني با استخراج اين مباحث از منابع آيات و روايات ، بينش توحيدي و نظام ارزشهاي اخلاقي را پياده كنند.
ارجاعات:
[46] راز ص 57
[47] راز ص 58
[48] راز ص 62
[49] راز ص 64
[50] عنه صلى الله عليه و آله :عِبادَ اللّه ِ ! إنَّكُم في دارِ أمَلٍ ، بَينَ حَياةٍ وأجَلٍ ، وصِحَّةٍ وعِلَلٍ ، دارِ زَوالٍ و تَقَلُّبِ أحوالٍ ، جُعِلَت سَبَبا لِلاِرتِحالِ ، فَرَحِمَ اللّه ُ امرَأً قَصَّرَ مِن أمَلِهِ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى بندگان خدا! شما در سراىِ آرزو به سر مى بريد، ميان زندگى و مرگ، و تن درستى و بيمارى ها ؛ در سراىِ ناپايدارى و دگرگونى حالات ؛ سرايى كه براى كوچيدن ، خلق شده است. پس، رحمت خدا بر آن كس باد كه آرزويش را كوتاه سازد
[51] سوره هود 16و15
[52] الإمام عليّ عليه السلام :مَن تَبِعَ مُناهُ كَثُرَ عَناؤُهُ
[53] الإمام عليّ عليه السلام :ضِياعُ العُمُرِ بَينَ الآمالِ وَالمُنى
[54] عنه صلى الله عليه و آله :إيّاكُم وَالتَّسويفَ وطولَ الأَمَلِ ؛ فَإِنَّهُ كانَ سَبَبا لِهَلاكِ الاُمَمِ
[55] عنه عليه السلام :مَن جَرى في عِنانِ أمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ