آسماني شدن انسان
اگر عمل بالا رفت عامل نيز بالا مي رود چون عمل از عامل جدا نيست كه عمل را در نامه اي بنويسند و تنها همان بالا برود. ممكن نيست جان عمل كه نيّت است، از انسان جدا باشد. عمل مانند بخار و دود نيست، بلكه واقعيتي است وابسته به جان آدمي. حقيقتي كه منشأ اين عمل است همواره با صاحب عمل خواهد بود. اگر عمل بالا ميرود عامل هم بالا ميرود. آنگاه انسان آسماني و فرشته شده، وصف او سماوي ميشود.
اين معناي عقلي را اميرالمؤمنين (سلاماللهعليه) در بيان لطيفي، تبيين فرموده اند كه:
«فاعل الخير خيْر منه وفاعل الشرّ شرّ منه» بهتر از هر عمل خيري، انساني است كه عمل خير را انجام ميدهد.
اگر نماز فضيلت دارد، اگر نماز بالا مي رود، بهتر از نماز، نمازگزار است؛ چون اين نماز فعل اوست. چگونه ميشود نماز بالا رود و نمازگزار بالا نرود، روزه بالا رود و روزه دار بالا نرود. نيز بدتر از هر عمل بدي همان عامل بدي است كه آن را مرتكب مي شود؛ زيرا عمل بد و شر، اثر آن شخص است. چگونه مي شود اثر از مؤثر قويتر باشد.
در بعد فضيلت اگر اعمال خير بالا مي رود، روح انسان كه عامل اين اعمال خير است آن هم يقيناً بالا مي رود.
قرآن كريم به پيامبر گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد:
(قُلْ تعالوْا أتل ما حرّم ربكم… )
«تعال» غير از «إليّ» است. اگر دو نفر در يك سطح قرار گيرند، يكي به ديگري مي گويد: «إليّ» يعني، پيش من بيا. امّا اگر در دو طبقه باشند، آنكه بالاتر است ميگويد «تعال» يعني، بالا بيا. حرف انبيا اين است كه بالا بياييد.
اين لطيفه را در تفسير بيضاوي ملاحظه مي فرماييد كه آن اديب ميگويد: در باديه نشيان عرب رسم بود و هم اكنون هم هست كه در مناطق كوهستاني خانه ها را در سينه كوه مي سازند و دامنه كوه را كه هموار است براي كشت و زرع آماده ميكنند. بچهها در نقاط هموار به بازي مشغول مي شدند. هنگام غروب پدر و مادر به لبه ايوان منزل مي آمدند و به بچه ها ميگفتند: «تعالوا تعالوا» بياييد بالا. بياييد بالا.
حرف انبيا نيز چنين است. قرآن كريم هم وقتي سخن پيامبر را نقل ميكند، مي فرمايد: بياييد بالا تا من براي شما بگويم: (تعالوا أتلُ ما حرّم ربّكم عليكم)
.[حكمت عبادات - صفحه 121]
[حكمت عباداتْ - صفحه 120]