پرسش وپاسخ #حکمت1
پرسش وپاسخ #حکمت12⃣
?سوال دوم :
❓در پاسخ این حکمت از #حکمت93 استفاده شد. در این خطبه، چرا فقط “اموال” و “فرزندان” را وسیله آزمایش نام برده است. آیا بقیه ی زمینه ها(عزیزان انسان بجز فرزندان، امیال درونی مثل میل به شهرت و مقام، تمایلات نفسانی و…) ، جزء وسایل فتنه نیستند ؟
✅جواب دوم :
?چون مصادیق فتنه بی شمار است خداوند بر اساس قواعد بیان و بلاغت شدیدترین و مهمترین و عمومی ترین اسباب دلبستگی و آزمایش را ذکر کرده اند تا سایر موارد خودبخود فهمیده شود.
?سوال سوم :
❓سپس به #خطبه5 استناد شد. “رستگار شد آن کس که با یاران به پا خواست یا کناره گیری کرد و مردم را آسوده گذاشت” … فردی که کناره گیری کرده، آیا مصداق “حق را خوار کرد و باطل را نیز یاری نکرد” نمی شود؟ یا منظور ، فقط با فتنه گران است که کناره گیری کرده و مردم را آسوده کنند؟
✅جواب سوم :
?بله همینگونه است که در فتنه اگر بتوانی با بصیرت کامل حق را یاری و باطل را خوار کنی که عالی است و الا لااقل مردم را رها کن و آنخا را با شبهه افکنی در دفاعداز حق مردد نکن هرچند خودت حق را خوار و باطل را نیز یاری نکنی
?سوال چهارم :
❓چرا شتر دوساله!؟
✅جواب چهارم :
?چون نه سواری می دهد و نه شیر؛می شود تعبیر کرد که شتر دوساله آزاد است و کسی نمی تواند از او استفاده ای ببرد و خرده ای هم نمی توان بر او گرفت!
?سوال پنجم :
❓فتنه چیست!؟ چه خصوصیاتی دارد!؟
✅جواب پنجم :
?فتنه شرایطی که حق و باطل شفاف نیستند و افراد در انتخاب صحیح دچار مشکل می شود!
?سوال ششم :
❓افراد در فتنه چند دسته می شوند!؟
✅جواب ششم :
?سه دسته
طرف دار حق
طرف دار باطل
بی طرف (نه یاری حق نه یاری باطل)
? سوال هفتم :
❓ایا کسانی که در #فتنه88 سخنی نگفتند نخواستند چونان شتر دوساله باشند؟
❓اگر فتنه در هنگامه درگیری حق با باطل است پس آیا از نظر منطق اسلام می شود حق را یاری نکرد و بیطرفی اتخاذ کرد؟
❓آیا سکوت در برابر ظلمی که به حق میشود جایز است؟
❓بنابراین چون دفاع از حق در هر لحظه واجب است پس تکلیف بصیرت و آگاهی در فتنه و زیرکی تیزهوشی است که هم حق را یاری کند و هم مورد سواستفاده باطل نشود؟
?جواب هفتم :
?بله بخشی از ساکتین فتنه 88 به دلیل منفعت طلبی یا عافیت طلبی نخواستند حق را یاری کنند
خودشان در اسناد فاش شده اعتراف کردند که پیش بینی می کنند نظام سقوط کند و برایشان بد می شود.