وضو در هر حال
نورانیّت و صفاى باطنى كه در سایه وضو پدید مى آید، بسیار ارزشمند است.
از این رو، در روایات، تأكید شده كه انسان همواره با وضو باشد، وضو به نور تشبیه شده (قصارالجمل، ج1، ص311)
و خوابیدن با وضو همچون احیاء و شب زنده دارى به حساب آمده است.
(وسائل الشیعه، ج1، ص266)
براى دعا، تلاوت قرآن، زیارت و بسیارى از كارهاى نیك و عبادى، سفارش به داشتن وضو شده است.
(توضیح المسائل، بخش وضو)
بدون وضو، دست زدن به آیات قرآن و نام هاى خدا و پیامبر و ائمه علیهم السلام ممنوع است.
(توضیح المسائل، بخش وضو)
حتى اگر نام خدا به صورتهاى مختلف و آرم نهادها و مؤسسات درآید، (مثل آرم جمهورى اسلامى) همین حكم را دارد.
وضو، بمنزله اجازه ورود به حضور پروردگار است و براى قسمت هاى مختلف آن هم دعاهاى خاصّى در كتب بیان شده است. مسائل وضو بسیار است كه در این مجموعه نمى گنجد. ولى ناگفته نماند كه مصرف آب در وضو، اگر به حدّ اسراف برسد حرام است.
رسول خدا صلى الله علیه وآله فرموده است: «اَلْوُضوءُ مُدٌّ وَالْغُسْلُ صاعٌ وَ سَیَأتى اَقْوامٌ یَستقِلّونَ ذلِك فَاُولِئكَ على خِلافِ سُنَّتى»
(محجة البیضاء، ج1، ص301)
براى وضو ده سیر آب و براى غسل، سه كیلو آب كافى است. ولى افرادى در آینده مى آیند كه این مقدار را كم مى شمارند و آب زیاد مصرف خواهند كرد كه آنها بر خلاف راه من مى روند.
کتاب پرتوی از اسرار نماز، استاد قرائتی