علی علیه السلام از زبان شاگردان
نمونه ديگري از بهره مندان مكتب پر بار علوي نقل مي كنيم تا روشن شود كه بزرگان علم درباره احاطه حكيمانه حضرت اميرمؤمنان علي (عليهالسلام) چه مي گويند.
در نهج البلاغه خطبه اي است كه اينگونه آغاز مي شود: «يا له مراماً ما أبعده وزوراً ما أغفله و خطراً ما أفظعه»؛
وه! كه چه مقصد بسيار دور و چه زيارت كنندگان بيخبر و چه كاري دشوار و مرگبار!
و در پايان آن چنين مي فرمايد: «إن للموت لغَمراتٍ هى أفظع من أن تُستغرَق بصفةٍ أو تَعتدل علي عقول أهل الدّنيا»؛
مرگ آنچنان بر هستي انسان مسلّط ميشود و او را فرا ميگيرد كه وصف پذير نيست، عقول دانشمندان، توان آن را ندارد كه پديده مرگ را به درستي تشريح كنند!
يكي از جمله هاي بلند خطبه مزبور اين است كه ميفرمايد: «لا يَتعارفون لِليلٍ صباحاً ولا لِنهارٍ مساءً أىّ الجديدَيْن ظَعنوا فيه كان عليهم سرمداً»؛ اينان خواه در شب سفر كنند و در سفر شب بميرند، يا در روز مسافرت كنند و روزْ رخت بر بندند، سرمدي خواهند شد.
اين جمله از غرر جمله هاي نهج البلاغه است و شارحان نيز در تشريح اين جمله كوششها كرده اند ولي بسياري از آنان به عمق اين جمله امام علي (عليه السلام) ره نيافته اند.
ابن ابي الحديد معتزلي در شرح اين خطبه ميگويد:
اين خطبه از عمقي عجيب برخوردار است و حاوي الفاظي بليغ، مشكل و فصيح است كه اگر كسي اين فصل از نهجالبلاغه را بررسي كند، خواهد فهميد كه آنچه معاويه گفته است كه: «كسي جز علي فصاحت را براي قريش بنيانگذاري نكرد» صحيح گفته است، اگر تمام فصحاي عرب در جايي جمع باشند و اين خطبه بر آنان قرائت شود شايسته است همگي به خاك افتاده، سجده كنند! همانگونه كه شعرا براي قول عدي بن رقاع سجده كردند و در جواب اعتراض عدهاي گفتند: ما جايگاههاي سجده در شعر را ميشناسيم، همانگونه كه شما جايگاههاي سجده در قرآن را ميشناسيد.
همان طور كه قرآن سورههايي دارد و در آن آياتي است كه اگر خوانده شود بايد سجده كرد، علي بن ابي طالب (عليه السلام) نيز خطبه هايي دارد (كه يكي از آنها همين خطبه است.) اگر آن را براي خردمندان فصيح و بليغ و كارشناسان فصاحت و بلاغت بخوانند، آنان بايد سجده كنند!.
اين نكته در حضور درس استاد، علامه طباطبايي (قدسسره) مطرح شد كه چگونه ابن ابي الحديد چنين تعبير بلندي دارد. استاد (رحمهالله) فرمود: ابن ابي الحديد گزاف نگفته است؛ زيرا سجده براي كلام خداست؛ همان محتواي قرآني است كه به صورت خطبه هاي علي (عليه السلام) درآمده است، سجده در حقيقت براي كلام خداوند است، نه براي كلام مخلوق او.
ابن ابي الحديد در ادامه ميگويد:
أُقسم بِمَن تُقسِم الأُمَم كُلُّها به لَقَد قرأت هذه الخطبة منذ خمسين سَنةٍ إلي الآن أكثر من ألف مرّة ما قرأتها قطّ إلاّ و أحْدثتْ عندى روعةً وخوفاً وعِظَةً….
قسم ياد مي كنم به آن مبدئي كه همه امّتها بدان سوگند ياد ميكنند كه من اين خطبه را از پنجاه سال پيش تاكنون، بيش از هزار بار خواندهام و هر بار كه ميخواندم برايم تازگي داشت و مطلب جديد و موعظه اي تازه در قلبم پديد مي آورد.