زيارت جامعه همسنگ دعاي جوشن كبير
وزان زيارت جامعه كبيره، وزان دعاي جوشن كبيراست، يعني همانگونه كه در دعاي جوشن كبير، اسما و صفات فراواني از خدا ذكر شده و خدا با هزار جلوه در اين دعا برون آمده تا دعاكننده او را با هزار ديده تماشا كند، معرفتش به او بيشتر شود و خود را بدان صفات متّصف گرداند؛ امام هادي (عليهالسلام) نيز در اين زيارت، ائمه اطهار (عليهمالسلام) را با جلوههاي گوناگون معرفي كرده تا زائر، ائمّه را از دريچه هاي مختلف تماشا كند و سپس آنان را الگو و اسوه خويش قرار دهد و با تأسي به آنها بر تعالي و تكامل خود همت گمارد. به بيان ديگر، دعاي جوشن كبير، سفرهاي است كه مهمانان آن با هزار نوع غذاي توحيدي پذيرايي ميشوند، زيارت جامعه نيز سفرهاي است كه مهمانان آن با انواع گوناگون غذاهاي امام شناسي مورد تكريم قرار ميگيرند. بدين ترتيب دعاي جوشن كبير در مقام الوهيت و ربوبيت به انسان ميفهماند كه سراسر نظام هستي را اسماي حسناي الهي اداره ميكند و جاي خالي وجود ندارد تا غير خداي سبحان اداره آن قسمت را بر عهده بگيرد. از اينرو بايد چشم طمع از غير خدا فرو بست و به كسي جز او اميدي نداشت. زيارت جامعه نيز در مقام خلافت الهي و امامت، جايي خالي باقي نميگذارد تا ديگران آن را پر كنند. پس بايد دست آز از ديگران كوتاه كرد و ديده اميد به خانه اهلبيت (عليهمالسلام) دوخت. چنان كه ديگران نيز بايد چنگال طمع ازچنگاندازي به خلافت، كوتاه كنند؛ زيرا با بودن افضل، نوبت به مفضول نميرسد. و با وجود معصوم مجالي براي غير معصوم نخواهد بود.
بدون ترديد هر كسي با ديد خاص خود كه ناشي از مقدار معرفت اوست به خدا مينگرد.
تو را چنان كه تويي هر نظر كجا بيند؟ به قدر بينش خود هر كسي كند ادراك
يكي از دريچه رحمت مي نگرد و ديگري از دريچه غضب، يكي از دريچه عفو و اغماض مي نگرد و ديگري از دريچه انتقام، يكي از دريچه مهر مي نگرد و ديگري از دريچه قهر، يكي از دريچه رزق مي نگرد و ديگري از دريچه شكر و… . به طور طبيعي عبادت افراد نيز براساس بينش و ادراكشان است: (و من الناس من يعبدالله علي حرف).
ذات اقدس الهي هرگز محدود به هيچ يك از اين صفات نيست، بلكه «الله» است، يعني مستجمع جميع كمالات است. بر همين اساس، امام شناسان نيز در جريان امام شناسي مختلف هستند. برخي از مردم آنها را واسطه رزق ميدانند و برخي ديگر واسطه آمرزش گناهان، گروه سوم ميگويند: آنان ذريه رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) هستند و گروه چهارم معتقدند كه آنها وارث علم آن حضرتند و… .
به يقين هر يك از صفات امام معصوم دريچ هاي به سرچشمه امام شناسي است، ليكن هرگز امام را نميتوان محدود به اين صفات و كمالات كرد. امام، انسان كاملي است كه خلافت «الله» و جانشيني او را در نظام هستي برعهده دارد. سالار شهيدان، حضرت امام حسين (عليهالسلام) هنگام اعزام سفير خود، حضرت مسلم بن عقيل (عليهالسلام) به مردم كوفه نوشت: «فلعمرى ما الإمام إلا الحاكم بالكتاب، القائم بالقسط، الداين بدين الحق، الحابس نفسه علي ذات الله» «حبس بر ذات خدا» كه در بيان امام حسين (عليهالسلام) آمده براي تذكر به ضرورت جامعيت امام است؛ زيرا اگر حبس بر صفتي از صفات خدا مطرح ميشد و مثلا ً ميفرمود: «الحابس نفسه علي رحمة الله»يا «الحابس نفسه علي غضب الله» و امثال آن، جامعيت لازم را نميداشت و يك بُعدي ميشد.
همانطور كه تماشاگر جلوه خدا از تماشاي او لذت ميبرد و راه تخلّق به اخلاق الهي را ميآموزد، تماشاگر جلوههاي انسان كامل و خليفة الله نيز، از تماشاي جمال و كمال او لذت ميبرد و الگو و اسوه تكامل خويش را مييابد. بدين ترتيب دعاي جوشن كبير يك دوره كلاس توحيد و خداشناسي است كه معارف آن را امين وحي بر رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) القا كرده، زيارت جامعه نيز يك دوره امام شناسي است كه هادي آل محمد (صلي الله عليه و آله و سلم)، حضرت امام علي النقي (عليهالسلام) به ره پويان مكتب امامت و سالكان طريق ولايت آموخته است.
ادب فناي مقربان جلد1 - صفحه 88