رقابت در تجمّلات
یکی از آفتهای روابط خویشاوندی، رقابت و چشم و همچشمی در تجمّلات و امور دنیوی است که زمینه بسیاری از رذایل اخلاقی را فراهم سازد.
توصیههای اسلام در دوری از تجمّلگرایی و تشویق به مسابقه در کارهای خیر و معنوی است.
چشمدوختن، یک نوع شیفتگی به دنبال میآورد که مقایسه را در پی خواهد داشت، چون انسان برای شناسایی تفاوتها، نقصها و کمبودهای خود مایل است خود را ارزیابی کند. اینجاست که دست به مقایسه اجتماعی میزند و خود را با همنوعان خود مقایسه میکند. رهآورد این مقایسه، یا شادمانی و رضایت از زندگی است و یا ناخرسندی و ناامیدی.
آنچه از «چشم و همچشمی» فهمیده میشود مقایسه صعودی است یعنی در امور مادی، نتایج و پیامدهای تلخی به دنبال دارد. و مقایسه صعودی، اولاً: زاییده «دنیاخواهی» است؛ و ثانیاً: ارزیابی آنها غیر واقعی و غمافزاست. از همین جا میشود ناپسند بودنِ «چشم و همچشمی» را استنباط نمود.
«چشم و همچشمی» پیامدهای ویرانگری را به دنبال میآورد که عبارتند از: اندوه، افسردگی، حسرت، حسادت، ناسپاسی، بیتابی، ناامیدی، ناتوانی و نیز محرومیت از چشیدن حلاوت ایمان.
هر کدام از پیامدهای یادشده به تنهایی قادر است در دامن خود، دهها رذیله اخلاقی را بپروراند و انسان را از پا درآورد. در این مورد، توجه به توصیههای اسلام در دوری از تجملگرایی، و تشویق به مسابقه در کارهای خیر و معنوی میتواند تا حدّی این آفت را کاهش دهد.
فرهنگ بزرگ سخن ج 3، ص 2357