دستاوردهای حکومت امام زمان عج
در حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف اهداف، هدفهایی است واقعی و اصیل که ریشه در عمق وجدانهای بشر دارد و همگان در آرزوی رسیدن به آن بوده اند و برنامهها نیز بر اساس تعالیم قرآن و سنّت معصومین علیهم السلام تنظیم گردیده و در تمامی بخشها ضمانت اجرائی برای آنها وجود دارد؛ بنابراین دستاوردهای این انقلاب عظیم، بسیار چشمگیر و قابل توجه است و در یک جمله باید گفت دستاوردهای حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف پاسخگوی تمام نیازهای معنوی و مادی بشر است که خداوند متعال در وجود انسان به امانت نهاده است.
در اینجا با توجه به روایات برخی از این دستاوردها را بیان میکنیم:
۱. عدالت فراگیر
در روایات فراوان، مهمترین ره آورد قیام و انقلاب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف پر شدن جهان از عدالت و دادگری شمرده شده است که در بخش اهداف حکومت درباره آن سخن گفتیم. اما در این بخش بر آن حقیقت یاد شده این واقعیت را میافزاییم که در حاکمیت قائم آل
محمد صلی الله علیه و آله و سلم عدالت در همه سطوح جامعه به صورت یک جریان جاری در تمام مویرگهای اجتماع در میآید و هیچ نهاد و مجموعه کوچک یا بزرگی نمی ماند مگر اینکه عدالت در آن حاکم خواهد شد و روابط افراد با یکدیگر بر اساس آن پی ریزی خواهد شد.
امام صادق علیه السلام در این باره فرمود:
«به خدا قسم، عدالت را در خانههای مردم خواهد برد آنچنان که سرما و گرما به درون خانهها نفوذ میکند. »
وقتی خانه که کوچکترین نهاد در جامعه است به کانون عدالت تبدیل میشود و روابط افراد خانواده با یکدیگر عادلانه میگردد حکایت از آن دارد که حکومت جهانی و عدل گستر مهدوی نه با ابزار زور و قانون بلکه بر اساس یک تربیت قرآنی که به عدالت و احسان فرمان میدهد [۱]، افراد را پرورش میدهد و در فضایی این چنین همگان به حکم وظیفه انسانی و الهی خود، حقوق دیگران را گرچه از نظر رتبه و مقام، جایگاهی نداشته باشند محترم میشمارند.
در جامعه موعود مهدوی، عدالت، یک جریان فرهنگی اصیل و با پشتوانه قرآنی و حکومتی است که تخلّف از آن تنها توسط معدودی از افراد که خود محور و منفعت طلب بوده و به دور از تعالیم قرآن و اهل بیت علیهم السلام پرورش یافته اند، صورت میگیرد که حاکمیت عدالت پرور با آنها برخورد جدّی میکند و اجازه رشد و نموّ و ریشه دوانیدن به آنها نمی دهد و به ویژه از نفوذ آنها به سطوح حاکمیت جلوگیری میکند.
آری عدالتی چنین فراگیر و همگانی ره آورد حکومت مهدی منتظر عجل الله تعالی فرجه الشریف است و بدینسان عالی ترین هدف انقلاب امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف که پر کردن عالم از عدل و داد بوده است به شکل کامل تحقق خواهد یافت. آن هم نه فقط عدالت اجتماعی بلکه عدالت در همه ابعاد انسانی محقق میشود و ظلم و ستم و حق کشی در همه زوایای جامعه حتی در روابط اعضای خانواده با یکدیگر از بین خواهد رفت.
2. رشد فکری و اخلاقی و ایمانی
در بخش قبل آمده که فراگیر شدن عدالت در جامعه به سبب تربیت صحیح افراد و رواج فرهنگ قرآن و عترت در جامعه است و در روایات ما به رشد فکری و اخلاقی و ایمانی مردم در حاکمیت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تصریح شده است.
امام باقر علیه السلام فرمود:
«وقتی قائم ما قیام کند دست (عنایت) خویش بر سر بندگان خدا نهد و به برکت آن عقل و خرد آنها به کمال رسد. »
و همه خوبیها و زیباییها به دنبال کمال عقل انسان، به دست میآید زیرا که عقل، پیامبر درونی انسان است که در صورت حاکم بودن آن بر کشور جسم و جان، اندیشه و عمل آدمی به سوی صلاح و درستی خواهد رفت و مسیر بندگی پروردگار و نیل به سعادت هموار خواهد شد.
از امام صادق علیه السلام سؤال شد که عقل چیست؟
فرمود:
«عقل آن (حقیقتی) است که به سبب آن خداوند عبادت میشود و به ]راهنمایی[ آن بهشت به دست میآید. »
آری، در جامعه امروز میبینیم که در جامعه بدون امام، شهوات بر عقل، غلبه دارد و نفس سرکش، یگانه فرمانروای افراد و گروهها و احزاب است و پیامد این وضعیت پایمال شدن حقوق افراد و فراموش شدن ارزشهای الهی است ولی در جامعه موعود و در سایه فرمانروائی حجّت خدا، که عقل کلّ است، عقول انسانها، میدان دار و سکّان دار تصمیم و اقدام خواهد بود و عقلِ به کمال رسیده جز به خوبی و زیبایی فرمان نمی دهد.
۳. اتحاد و همدلی
برابر روایات، جمعیتی که تحت حاکمیت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بسر میبرند، با هم متّحد و صمیمی خواهند بود و در زمان بر پایی دولت مهدوی جایی برای کینه و دشمی نسبت به یکدیگر در دلهای بندگان خدا نخواهد ماند.
امام علی علیه السلام فرمود:
«وَلَوْ قَدْ قامَ قائمُنا… لَذَهَبْتِ الشَّحْناءُ، مِنْ قُلُوبِ الْعِبادِ… ؛
وقتی قائم ما قیام کند، کینه از دلهای بندگان برود. »
در آن زمان دیگر بهانه ای برای کینه توزی نیست زیرا که روزگار عدل و دادگری است و حقی از کسی ضایع نمی شود و روزگار خردورزی و تعقّل است نه عقل ستیزی و شهوت پرستی. بنابراین زمینه ای برای دشمنی و کینه جویی باقی نمی ماند و از این رو دلهای مردم که تا پیش از این، پراکنده و دور از هم بود، انس و الفت مییابد و همگان به برادری و اُخوّت قرآنی باز میگردند [2] و مانند برادران با یکدیگر همدل و مهربان میشوند.
—————
[۱]: . قرآن میفرماید: «ان الله یأمر بالعدل والاحسان یعنی به راستی که خداوند به عدالت و نیکوکاری فرمان میدهد»؛ سوره نحل، آیه۹۰.
[2]: . اشاره به آیه «انما المؤمنون اخوة…، همانا مؤمنان با یکدیگر برادرند»؛ سوره حجرات، آیه۱۰.
امام صادق علیه السلام در وصف روزگار سبز مهدوی فرمود:
«(در آن ایام) خداوند وحدت و اُلفت بین قلوب پریشان و پراکنده برقرار کند. »
و اگر دست خدا در کار است دیگر عجیب نیست که این همدلی و صمیمیت به جایی رسد که تصور آن در دنیای کنونی که بحران تضادها و کشمکشهای مادّی به اوج خود رسیده است، دشوار باشد.
امام صادق علیه السلام فرمود:
«وقتی قائم ما قیام کند دوستی واقعی و صمیمیت حقیقی بیان میشود. هر نیازمندی دست میبرد و از جیب برادر ایمانی اش به مقدار نیاز برمی دارد و برادرش او را منع نمی کند. »
۴. سلامت جسمی و روانی
یکی از مشکلات بشر امروز بروز بیماریهای سخت و غیر قابل علاج است که محصول عوامل گوناگون از جمله آلودگی محیط زیست به سبب به کارگیری سلاحهای شیمیایی، اتمی و میکروبی است. همچنین روابط نامشروع انسانها با یکدیگر و نیز از بین بردن جنگلها و آبهای دریا از دیگر عوامل ظهور بیماریهایی مانند جذام، طاعون، فلج، سکته و دهها بیماری دیگر است که بهداشت و درمان پیشرفته امروزی نیز قادر به معالجه آنها نیست. بر بیماریهای جسمی باید فهرست بلندی از امراض روحی و روانی را نیز افزود که زندگی را برای مردم جهان تلخ و غیر قابل تحمل کرده است که این نیز به سبب روابط غلط حاکم بر جهان و انسانهاست.
در دولت کریمه مهدوی که روزگار عدالت گستری و حکومت فضیلتها و زیبایی هاست و روابط بر اساس برادری و برابری شکل میگیرد، بیماریهای جسمی و روانی انسان از بین میرود و قوای بدنی و روحی انسان به طور شگفت انگیزی قوی و نیرومند میگردد.
بردن جنگلها و آبهای دریا از دیگر عوامل ظهور بیماریهایی مانند جذام، طاعون، فلج، سکته و دهها بیماری دیگر است که بهداشت و درمان پیشرفته امروزی نیز قادر به معالجه آنها نیست. بر بیماریهای جسمی باید فهرست بلندی از امراض روحی و روانی را نیز افزود که زندگی را برای مردم جهان تلخ و غیر قابل تحمل کرده است که این نیز به سبب روابط غلط حاکم بر جهان و انسانهاست.
در دولت کریمه مهدوی که روزگار عدالت گستری و حکومت فضیلتها و زیبایی هاست و روابط بر اساس برادری و برابری شکل میگیرد، بیماریهای جسمی و روانی انسان از بین میرود و قوای بدنی و روحی انسان به طور شگفت انگیزی قوی و نیرومند میگردد.
امام صادق علیه السلام فرمود:
«هنگامی که حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف قیام کند، خداوند بیماریها را از مؤمنان دور میسازد و تندرستی را به آنان باز میگرداند. »
در دولت آن سرور که دانش به گونه ای شگفت پیشرفت میکند هیچ بیماری لاعلاجی نمی ماند و بهداشت و طبّ، رشد چشمگیری خواهد داشت و نیز به برکت وجود حضرت، بسیاری از بیماران شفا خواهند گرفت.
امام باقر علیه السلام فرمود:
«هر کس قائم اهل بیت مرا درک کند اگر به بیماری دچار باشد شفا مییابد و چنانچه دچار ناتوانی باشد توانا و نیرومند میگردد. »
۵. خیر و برکت فراوان
از دستاوردهای بزرگ حکومت قائم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم خیر و برکت فراوان و بی سابقه است. در بهار دولت او همه جا سبز و خرم گشته و نشاط و حیات مییابد. آسمان میبارد و زمین میرویاند و برکات الهی سرشار و بی شمار میگردد.
امام صادق علیه السلام فرمود:
«… خداوند به سبب او (امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف) برکات آسمانها و زمین را جاری میکند. (در ایام دولت او)آسمان میبارد و زمین دانه میدهد. »
در سایه حکومت آن حضرت کویری نمی ماند و همه زمینها جامه حیات و شادابی به تن میکند. این تحول چشمگیر و فراوانی بی نظیر به جهت آن است که روزگار مهدی، زمان جوانه زدن نهال پاکی و تقوا و شکوفایی گلهای ایمان است و مردم در همه اصناف و اقشار تحت تربیت الهی قرار گرفته و روابط خود را بر اساس ارزشهای خدائی انجام میدهند و خداوند وعده فرموده است که چنین محیط پاکی را از برکات و خیرات، سیراب گرداند.
قرآن کریم در این زمینه میفرماید:
«وَلَوْ اَنَّ اَهْلَ القُری امَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَکات مِنَ السَّماءِ وَالاَْرْض»ِ ؛
اگر مردم شهرها ایمان آورده و تقوا پیشه میکردند ]درهای [برکات آسمان و زمین را به رویشان باز میکردیم. [ اعراف:۹۶]
اگر مردم شهرها ایمان آورده و تقوا پیشه میکردند ]درهای [برکات آسمان و زمین را به رویشان باز میکردیم. [اعراف/96]
نگین افرینش ( درسنامه دوره مقدماتی معارف مهدویت )