اثر تغذیه حرام در انحراف از حق
«وَتَری کَثِیراً مِنْهُمْ یسارِعُونَ فِی الاِثْمِ وَالعُدْوانِ وَأَکْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ ما کانُوا یعْمَلُونَ»؛ میبینی بسیاری از ایشان را که سرعت میگیرند در گناه و دشمنی و خوردن آنان مال حرام را، جدّاً که بدکاری میکنند.
السحت: حرام، ناروا، کسب و کار پلید و ننگ آور و حرام.
خداوند متعال در این آیه یکی از صفات یهودیان را خوردن مال حرام بیان میکند. پس غیر از تحصیل گناه و ستمکاری، به حرامخواری هم عادت داشتند.
گفته شده است: «اثم» گناهی است که ضرر آن فقط به انجام دهنده آن برسد و «عدوان» گناهی است که ضررش به دیگران برسد.
«اکل سحت» که در آیه شریفه آمده است، از گناهان کبیره و به معنای خوردن مال حرام است. منظور از خوردن مال حرام، هر نوع تصرّفی است. انواع مالهای حرام مانند رشوه، پول حاصل از فروختن شراب و ربا، از موارد خوردن سحت حساب میشوند.
خوراکی که انسان میخورد، به منزله بذری است که در زمین کاشته میشود. اگر آن غذا حلال باشد، در روح صفا و رقّت ایجاد میکند و از وجودش خیر تراوش میکند و اگر حرام باشد، قساوت قلبپیدا شود.
غیر از آیه بالا که حرامخواری را از عادتهای یهود بیان میکند، خداوند در سوره بقره نیز درباره صفات آنان میفرماید:
«ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُم مِن بَعْدِ ذلِکَ فَهِی کَالحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً…»
اوایل سوره بقره، برای یهود دست کم پانزده خصلت بد را ذکر فرموده است که یکی از آنها این است که میفرماید: «شما یهود قلبتان قساوت گرفته، بلکه سختی و قساوت آن از سنگ سختتر و نفوذ ناپذیرتر است».
با توجّه به این دو آیه، ممکن است بتوان گفت: خوردن مال حرام توسط آنان در قساوت قلب ایشان تأثیر بسزایی داشته است.
امروز نیز شرکتهای مالی صهیونیستی، که به غولهای اقتصادی تبدیل شدهاند، هر کدام به نوعی خون ملّتها را میمکند و در سراسر دنیا به چپاول مشغولند. اسرائیل در نیم قرن گذشته با سرمایههای غصب شده، شکل گرفته و روز به روز بر قدرت خود افزوده است تا اینکه امروز به صورت قدرتی بلامنازع در این منطقه حسّاس آسیا درآمده است و هر روز بر دامنه جنایات و قساوتهای خود میافزاید. در نتیجه با گذشت زمان، نسل آنان جنایتپیشه گشتهاند.
امام صادقعلیه السلام میفرماید:
«کسب الحرام یبین فی الذرّیة» آثار کسب حرام، در فرزندان آدمی مشهود است.
حکمت های جاوید ( چهارده موضوع تبلیغی از سخنان امام حسین علیه السلام ) - محمد حسین فهیم نیا