آیا صدقه دادن و هدایای مادی و معنوی برای امامان به خصوص حضرت مهدی علیه السلام اثری دارد؟
آری؛ دعا برای دیگری موثر است.
قرآن هم به فرزندان سفارش می کند که برای والدین دعا کنید: « و قل رب ارحمهما کما ربیانی صغیرا»
امام پدر انسان است و رهبر الهی، پدر معنوی ماست.
قرآن می فرماید: « مله ابیکم ابراهیم » « حضرت ابراهیم پدر شماست»؛
و یا پیامبر فرمود: « انا و علی ابوا هذه الامه»
به والدین هم سفارش شده که در حق فرزندان دعا کنند: « رب اجعلنی مقیم الصلاه و من ذریتی»
پس ما باید برای پدران و مادران خود دعا کنیم.
جالب توجه آن که در میان عبادات، نماز از ویژگی خاصی برخوردار است؛
زیرا در موارد متعددی از قرآن با آن که سخن از عبادات و کارهای خیر به میان می آید؛ اما نام نماز جداگانه برده شده است؛ مثلاً می فرماید: « ان صلاتی و نسکی »
با این که نماز جزئی از مناسک الهی است خداوند درباره آن می فرماید: « اوحینا الیهم فعل الخیرات و اقام الصلاه»یعنی با وجود این که نماز جزئی از « فعل خیرات» یا همان کارهای خوب است؛ ولی نام نماز جداگانه برده شده و این بر اهمیت و ویژگی خاص نماز دلالت می کند.
از سوی دیگر میان ارکان نماز، سجده جایگاه ویژه ای دارد تا آن جا که خداوند متعال در آیه آخر سوره علق که خواندن آن، سجده ی واجب، دارد، به پیامبرش می فرماید: « راه قرب تو به ما سجده است». و در میان سجده ها امتیاز و ارزش سجده ی آخر بیشتر است.
در آن حالت حساس سفارش شده است که برای رزق همسر خود دعا کنید و مستحب است که بگوییم: « وارزقنی و ارزق عیالی من فضلک »؛
نابراین وقتی در این حالت حساس، آیا دعا برای رزق همسر سفارش شده است، دعا برای نجات نسل بشر از انواع ظلم، شرک، جهل، و تفرقه به اندازه رزق همسر ارزش ندارد؟
این همه روایات که برای صلوات نقل شده به خاطر تاثیر دعاست.
خداوند متعال در قرآن با کمال صراحت به همه ی مومنین خطاب می کند و می فرماید: « ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایهاالذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما».
براین اساس، اگر صلوات ما برای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بی اثر بود، این دستور با این صراحت صادر نمی شد.
بر همین اساس دادن صدقه و سایر هدایای مادی و هدایای معنوی برای معصومین علیهم السلام و از جمله امام عصر علیه السلام موثر است.
استاد محسن قرائتی