ترتیل باید به چه صورتی باشد؟
آداب تلاوت قرآن
4-ترتیل
#سوره -مبارکه-مزمل-آیه-4
وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتيلاً؛ و قرآن را شمرده و روشن و با تامل و دقت بخوان.
توضیح:
از مهمترین آداب تلاوت قرآن ترتیل است. این واژه ی قرآنی با معنای اصطلاحی آن در فن قرائت قاریان امروزی تلاوت دارد.
ترتیل در اصل به معنای «تنظیم» و «ترتیب موزون» است و در روایات، به معنای خواندن قرآن با تانی و نظم لازم، ادای صحیح حروف، استفاده از صدای نیکو، دلنشین و حزین، تبیین کلمات و از همه مهم تر،دقت و تامل در مفاهیم آیات و خضوع و خشوع در برابر آن تعریف شده است. پیشوایان دینی ما، مسلمانان و علاقه مندان به قرآن را از تلاوت سرسری و زیاد خواندن بدون توجه به معنا برحذر داشت و با وجود تاکید بر تلاوت زیاد قرآن، متذکر شده اند که تلاوت اندک همراه با ترتیل و تدبر، از زیاد خواندن همراه با تندخوانی، بهتر و با هدف قرآن سازگار تر است.
حدیث:
امام علی علیه السلام- در معنای ترتیل-فرموده اند: «بیِّنه تبیانا و لا تهذُّه هذّ الشعر و لا تنثره نثر الرّمل و لکن أفزعوا قلوبکم القاسیة و لا یکن همّ احدکم آخر السورة؛ آن را خوب بیان کن و همانند شعر آن را به شتاب نخوان و مانند ریگ آن را پراکنده مساز؛ بلکه دل های سخت خود را بوسیله آن به بیم و هراس افکنید و همت هیچ یک از شما این نباشد که فقط سوره را به آخر برساند».
معاد لازمه ی حکمت خدا...
ادله وقوع معاد
معاد لازمه ی حکمت خدا
أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ.(مومنون:115)
آیا گمان کردید ما شما را بیهوده آفریدیم و شما بسوی ما بازگردانده نمی شوید؟
توضیح:
اعتقاد به معاد و جهان آخرت مورد اتفاق همه ادیان است و به نوعی می توان آن را مقبول ترین اعتقاد دینی جهان -حتی بالاتر از توحید- دانست. دلایل عقلی و نقلی فراوانی بر تحقق معاد و زندگی پس از مرگ وجود دارد. حدود 1200 آیه درباره معاد در قرآن وجود دارد که قریب به یک پنجم کل قرآن را تشکیل می دهد. این از اهمیت توجه به معاد در تربیت و دینداری مردم حکایت دارد.
دلایلی برای معاد بسیار است؛ مهمترین دلیل عقلی در این زمینه، بر حکمت و عدالت خداوند استوار گردیده است، چرا که حکمت خداوند اقتضا می کند تا خلقت انسان هدف داشته باشد. هدف از خلقت انسان نیز تنها با تکلیف بندگان و وقوع معاد و رسیدن به کمال معنوی محقق می گردد.تصور دنیایی بدون اعتقاد به معاد همگان را به پوچی و بیهودگی در زندگی سوق می دهد.
حدیث:
پیامبر اکرم صل الله علیه و آله: « لایزال الناس بخیر ما امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و تعاونوا علی البر و التقوی؛ مردم تا وقتی مه امر به معروف و نهی از منکر می کنند و در نیکی و پرهیزکاری یکدیگر را یاری می رسانند، در خوبی هستند».
از مالت ببخش تا پاک شوی...
#سوره_مبارکه_لیل
در سوره مبارکه لیل سعی و اثر سعی انسان در دنیا و آخرت متفاوت است آنکه در دنیا انفاق کند و تقوا داشته باشد و وعده حسنای خدا را تصدیق کند انجام عمل صالح برای او آسان می شود واثر سعی او در آخرت دور شدن از آتش و در مقابل آنکه بخل می ورزد به خیال آنکه بی نیاز شود و وعده حسنای خدا را تکذیب کند انجام عمل غیر صالح برای او آسان می شود و اثر سعی او در آخرت ورود و خلود در آتش است و بهترین مصداق عمل سعادت بخش در این سوره انفاق است که اتقی مال خود را در جهت طلب وجه رب اعلی می بخشد تا تزکیه و پاک شود و اثر سعی او اجری است که او را راضی می کند .
چه چیز شما را دوزخی کرد؟!
#سوره_مبارکه_مدّثر
اگر در جامعه گرسنهاى وجود داشت، سير كردن او واجب است و بىتفاوتى نسبت به او، سبب دوزخى شدن مىگردد.
شايد مراد از اطعام مسكين، تمام نيازهاى او باشد نظير پوشاك، مسكن، نه فقط خوراك و غذا.
قوام در انفاق...
#سوره_مبارکه_فرقان
كلمهى «قوام» به معناى حد وسط است.
خرج كردن محدوديّت دارد.
اسراف جايز نيست، حتّى در انفاق.
ميانه روى در عبادت و انفاق، ارزش است.