صبر حضرت علی علیه‌السّلام چگونه بود؟
پاسخ: حضرت علی علیه‌السّلام می‌فرماید: «صَبَرْتُ وَ فیِ الْعَیْنِ قَذی وَ فیِ الْحَلْقِ شَجی» صبر کردم مثل کسی که خار و خاشاک در چشم و استخوان در گلو داشته باشد، صبری که کودکان در آن جوان گشته و جوانان پیر و کهنسال و کهنسالان در آن می‌مُردند. [71].
علم امیرالمؤمنین علیه‌السّلام در چه حدّی است؟
پاسخ: علم امامان علیهم‌السّلام مخصوصاً امیرالمؤمنین علیه‌السّلام حدّ و حصر ندارد و همین برای ما بس که پیامبراکرم‌صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: «اَنَا مَدینَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِیٌّ بابُها».
من شهر علم هستم و حضرت علی علیه‌السّلام درب آن است. [72] و نیز فرمودند: تمام حکمت و دانش به ده جزء تقسیم می‌شود نُه قسم آن به امیرالمؤمنین علیه السّلام و یک قسم باقیمانده به همه‌ی خلائق داده شده است. [73] و امیرالمؤمنین علیه‌السّلام نیز می‌فرمایند: پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم هزار باب از علم به من آموختند که از هر کدام هزار درب باز می‌شود. [74].
رابطه‌ی حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام با حق چگونه است؟
پاسخ: قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم «یا عَلِیُّ إِنَّ الْحَقَّ مَعَکَ وَ الْحَقُّ عَلی لِسانِکَ وَ فی قَلْبِکَ وَ فی عَیْنَیْکَ»
یاعلی حق باتو است و بر زبان و قلب و چشمانت حق نمایان است، ای مردم بدانید علی علیه‌السّلام امیر نیکوکاران است، هر که به او یاری کند یاری شده و هر که او را ذلیل کند ذلیل خواهد شد، حق با علی و تابع اوست، پس شما نیز از او پیروی کنید. [75].
جواز عبور از پل صراط به دست چه کسی است؟
پاسخ: پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: «إِذا کانَ یَوْمُ الْقِیامَةِ نُصِبَ الصِّراطُ عَلی شَفیرِ جَهَنَّمَ فَلا یُجاوِزُ إِلاَّ مَنْ کانَ مَعَهُ بَراءَةٌ بِوِلایَةِ عَلِیِّ بْنِ أَبیطالِبٍ علیه‌السّلام»
هنگامی که روز قیامت می‌شود پل صراط به روی جهنّم نصب می‌شود و کسی از آن عبور نمی‌کند مگر اینکه با او امان نامه‌ای از عذاب بولایت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام باشد.
یکی از اصحاب رسول خدا به نام ابو سعید خدری گوید به رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم عرض کردم: پدر و مادرم به فدای شما! منظور از امان نامه‌ای که فرمودید چیست؟ فرمودند: اینکه بگوید خدایی جز خدای یکتا وجود ندارد و محمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم رسول و فرستاده‌ی خدا و علی علیه السّلام امیرمؤمنان و وصی و جانشین اوست. [76].
یوم الانذار چه رابطه‌ای با امیرالمؤمنین علیه‌السّلام دارد؟
پاسخ: روزی است که پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم خویشان نزدیک خود را دعوت کردند و خود را معرفی به پیامبری کردند و فرمودند: هر کس اول از همه به من جواب مثبت داد، وزیر و وصی و جانشین من بعد از من می‌باشد که فقط امیرالمؤمنین علیه‌السّلام سه بار جواب مثبت دادند در این هنگام پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند:
«یا عَلی اَنْتَ وَزِیری و وَصیِّی وَ وارِثی وَ خَلِیفَتی مِنْ اَهْلی» [77].
حدیث برادریِ حضرت علی با رسول خدا علیهم‌السّلام چگونه است؟
پاسخ: رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم میان اصحاب خود برادری و اُخُوَّت برقرار کردند به جز امیرالمؤمنین علیه‌السّلام.
حضرت علی علیه‌السّلام گریان نزد رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم آمده و عرض کردند: یا رسول الله صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم میان اصحابتان برادری قرار دادید و مرا با احدی برادر نکردید.
حضرت فرمودند: «أَنْتَ أَخی فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ»
شما در دنیا و آخرت برادر من هستید. [78].
حلقه‌ی دَرِ بهشت چگونه است؟
پاسخ: دَرِ بهشت حلقه‌ای از یاقوت سرخ دارد که با طلا زینت شده و هر دفعه‌ای که به صدا در می‌آید یا علی می‌گوید. [79].
با دست ولا درب جنان کوبیدم
از حلقه‌ی در نام علی بشنیدم
یعنی که خدای دو جهان می‌گوید
دربَست جنان را به علی بخشیدم
چه موقع حضرت علی علیه‌السّلام پای مبارک بر دوش پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم نهادند؟
پاسخ: ابن‌مغازلی در کتاب مناقب خود روایت کرده که پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم در روز فتح مکّه به امیرالمؤمنین علیه‌السّلام فرمودند: یا علی، آیا این بت را بر بام کعبه می‌بینی حضرت علی علیه‌السّلام عرض کردند: بلی یا رسول اللَّه.
پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: من تو را بر دوش خود حمل می‌کنم تا آن را پایین بیاوری.
امیرالمؤمنین علیه‌السّلام عرض کردند: یا رسول اللَّه من شما را حمل می‌کنم. حضرت فرمودند: اگر قبیله‌ی ربیعه و مُضَر بخواهند پاره‌ای از تن مرا حمل کنند در حالی که من زنده باشم نمی‌توانند. و لکن علی جان تو بایست (تا من تو را بالا ببرم).
راوی می‌گوید: پیغمبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم دستان مبارک خود را به دو ساق پای امیرالمؤمنین علیه‌السّلام زده و آن حضرت را از زمین بلند کردند.
به طوری که سفیدی زیر بغلهای مبارکشان ظاهر شد. و امیرالمؤمنین علیه‌السّلام را بر روی دوش مبارک خود گذاردند و سپس فرمودند: یا علی چه می‌بینی؟
امیرالمؤمنین علیه‌السّلام عرض کردند:
می‌بینم که خداوند متعال مرا به واسطه‌ی شما شرافت داده به طوری که اگر بخواهم دستانم را به آسمانبکشم به راحتی می‌توانم.
پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: یا علی! آن بت را بر زمین افکن. امیرالمؤمنین علیه‌السّلام آن بت را برداشته و بر زمین افکندند.
در این هنگام رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم خود را از زیر پای امیرالمؤمنین علیه‌السّلام کنار کشیدند و امیرالمؤمنین علیه‌السّلام بر روی زمین افتاده و پس از آن خندیدند. رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: یا علی برای چه خندیدی؟
امیرالمؤمنین علیه‌السّلام عرض کردند: یا رسول اللَّه من از بالای بام کعبه بر روی زمین افتادم ولی هیچ آسیبی به من نرسید. رسول خدا صلّی‌اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: چگونه به تو آسیبی برسد در حالی که پیامبر خدا تو را بالا برد و جبرئیل امین تو را پایین آورد. [80].
وقتی برای پیامبراکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم پرنده‌ی بریان شده آوردند حضرت چه دعائی کردند؟
پاسخ: فرمودند: خدایا! امام متّقین و امیرالمؤمنین و محبوب‌ترین خلقت را برسان تا با من هم غذا شود همان وقت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام تشریف آوردند و با پیغمبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم هم غذا شدند. [81].
مرتبه یقین امیرالمؤمنین علیه‌السّلام به چه حدّ است؟
پاسخ: حضرت علی علیه‌السّلام فرمودند:
«لَوْ کُشِفَ الْغِطاءُ مَا ازْدَدْتُ یَقیناً» [82] اگر پرده‌ها کنار رود به یقین من افزوده نمی‌شود کنایه از این که یقین واقعی در وجود امیرالمؤمنین علیه السّلام به کمال خود رسیده است.
چه خصلتهایی از حضرت علی علیه‌السّلام آرزوی عمر بن الخطاب لعنة اللّه علیه بود؟
پاسخ: خود عمر می‌گوید: سه خصلت به حضرت علی علیه‌السّلام داده شد که هرگاه یکی از آنها از برای من بود من آن را بهتر از شتران سرخ مو می‌پسندیدم، پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم دخترش را به او داد و از او دارای فرزند شد، همه‌ی درهای خانه‌هایی که به مسجد باز می‌شد بست و و در خانه‌ی او را به جای گذاشت و سوّم اینکه روز جنگ حُنَیْن پرچم پیرزوی را به او داد. [83].

ارجاعات:

[71] نهج‌البلاغه: خطبه‌ی سوّم «معروف به شقشقیّه».
[72] بحارالانوار: ج 40، ص 204.
[73] ترجمه‌ی امام علی بن ابیطالب: ج 42، ص 384.
[74] کنزالعمال: ج 6، ص 392.
[75] مناقب خوارزمی: ص 77 و 111.
[76] مأة منقبة: ص 62، بحارالانوار: ج 39، ص 201.
[77] تاریخ طبری: ج 2، ص 62، بحارالانوار: ج 18، ص 181.
[78] صحیح ترمذی: ج 2، ص 299.
[79] امالی صدوق: ص 684.
[80] بحارالانوار: ج 38، ص 86.
[81] مناقب ابن‌مغازلی: ص 156.
[82] بحارالانوار: ص 209.
[83] ذخائر العقبی: ص 77.
[84] مناقب خوارزمی: ص 63، بحارالانوار: ج 41، ص 169، کشف الغمّة: ص 44، فرائد السمطین: باب 38، ینابیع المودّة: ص 140.
[85] مأة منقبة: ص 177، بحارالانوار: ج 26، ص 229، کفایة الطالب: ص 252، فرائد السمطین: ج 1، ص 19، میزان الاعتدال: ج 3، ص 467، امالی صدوق: ص 119.
صد و ده پرسش پیرامون امیرالمومنین علی بن ابیطالب ( علیهما السلام ) - حسن رضا جزایری


اشتراک گذاری این مطلب!

موضوعات: همه
[پنجشنبه 1395-07-08] [ 06:59:00 ق.ظ ]